Afvallen door beweging!

Afvallen door bewegingWe kunnen afvallen door meer te bewegen. In een tijd, dat techniek ons alles eenvoudig heeft gemaakt, gaan mensen steeds minder bewegen. Bij eenzelfde eetpatroon worden we daardoor dikker. Draaien we het om en gaan we meer bewegen, gaan we ook afvallen.

De techniek heeft dus ook nadelen met zich meegebracht. Het aantal diabeet patiënten zijn gestegen. Ook onder kleine kinderen. We worden vetter en dat heeft vervelende gevolgen voor ons gezondheid. Hart- en vaatziekten liggen op de loer.

Gebruik techniek in je voordeel

Techniek heeft het ons allemaal gemakkelijker gemaakt. Sinds de industriële revolutie wordt alles maar sneller en eenvoudiger. De was gaat in de wasmachine en het vaat in de vaatmachine. We doen zo weinig met de hand. Enorme tijdbesparing dus. Je hoeft bijna niet meer aanwezig te zijn bij huishoudelijke activiteiten. Dus waarom zou je geen tijd stoppen in meer beweging.

 

Meer bewegen

We klagen altijd, dat we geen tijd hebben voor sport. Maar is dat ook wel zo? Kunnen we echt niet een uurtje extra bewegen per dag? Voor een beetje beweging is het niet vereist om naar een sportclub te gaan.

Ook personen, met een lager budget kunnen genoeg bewegen naar eigen omstandigheden. Wij zoeken naar smoesjes voor onze eigen luiheid. Met de fiets naar het werk of boodschappen doen kan erg gezellig zijn samen met een vriend of vriendin. Je vermijdt zo ook files en doet aan een goed lichaamsoefening.

Af en toe de lift links laten liggen en de trappen nemen is erg goed voor de bil- en dijspieren. Hoeveel geld wij soms wel niet kunnen uitgeven aan afslank middelen en plastische ingrepen. Nergens voor nodig dus. Een klein beetje inspanning en discipline houden ons in conditie.

Sporten

Uiteraard voor liefhebbers is sporten de beste optie om in conditie te blijven. Minimaal 1 keer per week kan wonderen doen.

Sporten in een sportclub of fitnessclub is onder controle van een instructeur. Je wordt op de eerste dag gecontroleerd op gezondheidsproblemen, vetpercentage en gewicht. Zo kan een aangepast schema opgesteld worden voor jou als persoon.

Ga je zelf vooral niet vergelijken met anderen in de sportzaal. Ieder persoon heeft een eigen limiet.

Overdreven sporten, zorgt er niet voor, dat je sneller gaat afvallen. Afvallen gaat gepaard met regelmaat. 20 minuten extra bewegen of extra inspanning per dag werkt beter, dan extreem sporten en diëten dat niet haalbaar is.

Raadpleeg een arts en een diëtist bij een overgewicht. Zij kunnen je de beste oplossing adviseren.

Ga nooit extreem sporten. Soms ligt overgewicht niet enkel aan weinig beweging. Extreem bewegen bij een groot overgewicht kan de aangetaste hartvaten ten slechte komen.

Met mate

Motiveer jezelf en je omgeving om voldoende te bewegen. 30 minuten per dag is al genoeg voor een gezond levensstijl.

Combineer voldoende beweging met een gezond eetpatroon. Snoep je vandaag net iets meer, neem de trap in plaats van de lift.

Hele kleine aanpassingen van de dagelijkse activiteiten zijn al voldoende. Ga niet opeens 5 dagen in de week op sport, maar bouw dat op. Een arts of instructeur bij een sportclub kan je daarbij helpen. Maak gebruik van hun kennis en ervaring. Jij bent jij, en niet iemand anders. Luister naar je lichaam.




Leave a Reply