Na de feestdagen… lijnen en vermageren!

vermageren met sandwitchVraag jij je ook af of het wel zinvol is om na de feestdagen te gaan lijnen en vermageren? In dit artikel krijg je daar antwoord op. Samengevat luidt dit antwoord:

Nee, behalve wanneer je de juiste aanpak hebt, kun je vermageren zonder jo-jo effect.

Uitgebreide feestmaaltijden, rijkelijk overgoten met wijnen en andere alcoholhoudende dranken laten in deze tijd van het jaar hun sporen na. Nu de eindejaarsfeesten achter ons liggen, nemen velen hun toevlucht tot een of ander dieet om het teveel aan kilo’s opnieuw kwijt te raken. In dit artikel bespreken we de zin of onzin van diëten.

Diëten na de feestdagen om die enkele kilo’s weer te verliezen, is vaak niet zinvol. Ieder van ons heeft een eigen ideaal gewicht waarrond hij of zij schommelt. De ene dag weeg je een kilootje meer, de andere eentje minder. Niet panikeren! De richtlijnen over ‘gezond’ vermageren zijn meestal gebaseerd op gezond en evenwichtig eten. Zolang het dieet zich beperkt tot een kleinere portie en tot meer caloriearme maar gezonde producten is er niks aan de hand.

Wat is een evenwichtige voeding?

Een evenwichtige voeding respecteert de verhoudingen tussen de voedingsmiddelen van de voedingsdriehoek die je een idee geeft van hetgeen je dagelijks moet eten en drinken om voldoende voedingsstoffen op te nemen.

De voedingsdriehoek bestaat uit 7 soorten die ieder noodzakelijk zijn als basis voor goede voeding. De brede basis van de driehoek geeft de dagelijkse vochtbehoefte aan. Dit is zo’n 1,5 liter water per dag. Daarboven vinden we de laag van aardappelen en graanproducten. De derde laag bevat groenten en fruit. De vierde laag melkproducten, naast vis, vlees en eieren. Onder de top van de driehoek vinden we smeer- en bereidingsvet.



Wat als we te dik zijn en willen of moeten vermageren?

Overgewicht is een gevolg van te veel eten, van te calorierijke voedingsproducten (suiker, vet, alcohol), van slechte eetgewoonten (maaltijden overslaan, ’s avonds laat eten), van te weinig lichaamsbeweging. We kennen maar al te goed het gezegde: elk pondje gaat door het mondje. Men neemt met andere woorden meer energie in dan men verbruikt. Het teveel wordt als reserve opgestapeld in vetcellen. In sommige gevallen ligt er ook wel een familiale aanleg of een ziekte aan de basis van het probleem.

Als je moet of wil vermageren om gezondheidsredenen of omdat je jezelf niet goed in je vel voelt, kan je best niet op eigen houtje aan een vermageringskuur beginnen. Een waarschuwing voor iedereen: er bestaan geen wonderdiëten en ook geen onschuldige vermageringspillen of eetlustremmers. Extreme diëten en hongerlijden zijn altijd schadelijk voor de gezondheid.

Wat is het jojo-effect?

Het jojo-effect wil zeggen dat na een dieet met gewichtsverlies de kilo’s terugkomen waardoor je eindigt op een stabiel gewicht dat hoger ligt dan dat van voordien.

Extreme diëten kan je zelden volhouden. Je vervalt automatisch in je normale eetgewoonte en je lichaam streeft opnieuw naar het eigen ideale gewicht. Je lichaam is echter gewaarschuwd, het heeft een hongerperiode doorstaan en neemt daarom zijn voorzorgen. Het zal wat meer energie opslaan in de vetcellen om een nieuwe hongerperiode beter te kunnen doorkomen. Het dieet heeft je niks geholpen, je bent integendeel dikker geworden.

Hoe kunnen we een gezond gewicht bereiken en behouden?

Eerst en vooral moet je weten wat een gezond gewicht is. Iedereen is verschillend en iedereen heeft dus zijn eigen gezond gewicht. Dit is het gewicht waarmee we ons goed voelen, we comfortabel in onze kleding zitten, we gemakkelijk kunnen bewegen, we tevreden zijn als we voor de spiegel staan. We kennen de gewichtstabellen en de regeltjes.

Vaak baseert men zich op de Body Mass Index (BMI). Dat is het gewicht in kg gedeeld door het kwadraat van de lengte in meter. De ideale BMI ligt tussen 20 en 25. Daarboven heb je overgewicht en méér dan 30 betekent zwaarlijvigheid. Een goede raad, kijk het eens na.

Geven de tabellen of de index aan dat je echt te dik bent en daardoor gezondheidsrisico’s loopt, vraag je best raad aan je huisarts, apotheker of diëtist(e). Zij kunnen deskundig advies geven en helpen om dieetfouten op te sporen en om de voor jou geschikte gezonde methode te vinden om te vermageren.

 




Leave a Reply