Afslanken zonder dieet – kan dat?

Afslanken zonder dieetAfslanken zonder dieet. Als je alle diëten en afslankmethodes bekijkt kan het toch niet zo zijn dat afslanken zonder dieet mogelijk is? Het antwoord is ja en nee. Wanneer je dieet verstaat als aanpassing van je voeding, dan is voor het afslanken altijd een aanpassing van je voeding nodig. Wanneer je dieet als een tijdelijke maatregel ziet en denkt dat je alleen met voeding kunt afvallen, dan ontdek je in dit artikel dat er meer mogelijk is. Waarbij je zelfs kunt afslanken zonder dieet!

Goeroes en Wondermiddelen

Personen met overgewicht zullen op een zeker moment de situatie willen veranderen. Het overgewicht levert problemen op, dit zowel op mentaal en lichamelijk vlak. In het kader van een goede gezondheid is het hoogtijd om het vetpercentage te verlagen. Jammer genoeg merkt men tegenwoordig meer en meer dat de niche omtrent afslanken en gezond leven commerciële belangen dient.

Dieet- en gezondheidsgoeroes vinden zogenaamde wondermiddelen uit. Denken we maar aan de ‘speciale groene thee’ – de ‘ab king pro’ levert binnen de week een wasbordje op en allerhande voedingssupplementen moet men slikken indien men gezond wenst te leven. Dergelijke commerciële belangen dienen geenszins de gezondheid en in bepaalde gevallen kan het volgen van verkeerdelijk advies desastreuze gevolgen hebben. Afslanken en gezond leven doet men niet door dure ‘wondermiddeltjes’ aan te kopen. Ook tijdelijke diëten helpen zelden. In dit artikel gaan we na hoe het mogelijk is om af te slanken zonder dieet.

Overgewicht

Dikke billenEerst en vooral dient men de oorzaken van het overgewicht te begrijpen. In bepaalde gevallen is de oorzaak een medisch probleem. Denken we bijvoorbeeld maar aan een te traag werkende schildklier. In het kader van medische problemen is het uiteraard verstandig om raad te vragen aan een persoon met kennis van zaken. Bij vermoedens van medische aandoeningen kan een arts een correcte diagnose stellen.

Het hoeft geen betoog dat de oorzaak van overgewicht vaak een combinatie is van volgende zaken: te hoge calorie-inname en een te lage verbranding.

Een overschot aan vetmassa kwam er niet in een dag, of een week. Veelal is het overgewicht het resultaat van een jarenlange misbalans tussen de opgenomen en de verbruikte energie. In eerste instantie kan men ingrijpen door de calorie-inname te beperken. Door minder energie op te nemen creëert men een caloriedeficit. Het is niet de bedoeling op plots enorm weinig te gaan eten. Bepaalde diëten claimen dat dit werkt. De hongerdiëten zullen de eerste weken helpen, maar aan het einde van de rit hervalt men in oude gewoontes en het verloren gewicht komt er onherroepelijk terug bij. Hongerdiëten kan men gewoonweg niet lang volhouden:

  • Het lichaam krijgt verkeerde signalen binnen. Een langere periode enorm weinig eten betekent eigenlijk dat er schaarste heerst. Het lichaam gaat efficiënter om met de opgenomen energie en de stofwisseling gaat trager werken. Ongewild zal het lichaam ook deels spiermassa afbreken om toch te kunnen voorzien in de energiebehoefte. Dit heeft dan weer een negatieve invloed op het basaal metabolisme.
  • Na afloop van het dieet – want enorm weinig eten houdt niemand maanden vol – zit men dus met een belabberde moreel en een trager werkende stofwisseling. Het jojo-effect treedt op en uiteindelijk komt het overgewicht er gewoon terug bij.




Hongerdiëten werken dus niet. Men zou kunnen stellen dat dergelijke diëten een aanslag zijn op de morele en lichamelijke gezondheid. Diëten met als uitgangspunt het uitsluiten van bepaalde voedingsmiddelen zijn geen optie. Het klinkt niet alleen ongezond, maar het is ook effectief niet goed voor lichaam en geest. De vraag is: wat werkt wel?

Afslanken zonder dieet

We zagen ondertussen dat het overgewicht niet plots kwam en het zal dus ook niet plots verdwijnen. Gedurende een langere periode werd te veel energie opgenomen en het is hoogtijd om dit voedingspatroon aan te passen. Niet voor even, maar voor gans het leven. Ongezonde gewoontes dient men af te leren en nieuwe, gezondere gewoontes moeten een plaats vinden binnen het nieuwe voedingspatroon. Dit is natuurlijk persoonsgebonden. Afhankelijk van de persoon in kwestie zijn bepaalde maatregelen nodig. We sommen enkele voorbeelden op:

  • Suikerrijke frisdranken bevatten een hoop calorieën. Een glas cola is zo gedronken, maar is ook goed voor meer dan 100 calorieën. Alternatieven zijn water, groene thee en suikervrije varianten van de frisdranken. In het weekend liters alcoholische dranken drinken is ook nefast voor de gezondheid.
  • Ongezonde snacks kan men ook beter laten. Zo rond 10u en 15u begint men, na het ontbijt en na het middagmaal, een hongergevoel te krijgen. Probeer gezonde snacks eens uit: een stuk fruit bijvoorbeeld.
  • Wit vlees (kalkoen) bevat een hoop minder ongezond vet dan rood vlees. Vis is dan weer vaak een bron van gezonde vetten. Minder rood vlees eten en meer vis en wit vlees is dan ook de boodschap.
  • Vaak kan men problemen opmerken bij de bordschikking. Meer groenten op het bord en een kleinere portie vlees volstaat doorgaans.

In welke mate men aanpassingen dient door te voeren, dat hangt natuurlijk af van de doelstellingen en van het huidige voedingspatroon. Het is niet nodig om alle ongezonde zaken te weren, wel moet men het voedingspatroon eens onderwerpen aan een grondige check. Zaken die van kinds af aan werden aangeleerd, zijn niet noodzakelijk ‘correct en gezond’.

Sporten en lichaamsbeweging

Afslanken zonder dieet is gewoon gaan joggenAfslanken kan perfect door enkel en alleen op de voeding te letten. Echter, ook sport vormt een belangrijk onderdeel van een gezond leven. Dankzij cardiovasculaire sportsessies (joggen, fietsen, wandelen) wordt op korte termijn een hoop calorieën verbrand. Bij afslanken draait het nu net allemaal om deze calorieën. Het voedingspatroon subtiel aanpassen is een eerste stap richting een gezond leven, maar wat meer lichaamsbeweging doet niemand kwaad. Sterker nog. Er zijn mensen die enkel en alleen zijn afgevallen door meer te gaan bewegen en sporten en dus hebben kunnen afvallen zonder dieet.




Leave a Reply