Diëten en eten

Weet hoe u dieet

Afslanken betekent niet dat u moet gaan hongeren. Streng diëten doet u alleen bij extreem overgewicht en steeds onder medische begeleiding, zodat u nog altijd voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Als u dat niet doet, krijgt u tekorten. Het kan de gezondheid schaden en het maakt u moe, prikkelbaar en depressief. Niemand vindt u nog lief en leuk. Uit ontgoocheling en om uzelf te troosten, breekt u met de dieetdiscipline en kijkt u niet op wat extra calorieën. En weer wordt u dikker en zit u opgezadeld met een torenhoog schuldgevoel omdat het weer eens mislukte. De zoektocht naar een nieuw dieet wordt dan maar weer ingezet. Dun – dik – dun – dik, net een jojo.

Vergeet het wonderdieet

Weg met het bananendieet, de sherrykuur of de peulvruchtenweek.
Deze spectaculaire diëten zijn ongezond en nadien komt u vaak nog meer aan dan u bent verloren. Denk hierbij aan combinatiediëten (u eet minder en komt later weer aan), monodiëten (op basis van ananas, banaan…), pillen of bepaalde soorten thee (zijn laxerend, u verliest vocht en water, geen vet)

Ongezond diëten garandeert u:

  • vochtverlies en afbraak van spierweefsel
  • een gewichtstoename na het stopzetten van de kuur
  • een tekort aan noodzakelijke en gezonde voedingsstoffen
  • eentonigheid, vermoeidheid, irritatie
  • een manier van leven die niet wetenschappelijk onderbouwd en zelfs ongezond is.

Evenwicht, matigheid, variatie en een driehoek

Het enige wat echt resultaat oplevert, is matig, gevarieerd en evenwichtig eten volgens de voedingsdriehoek.

  • Afslanken: stel met behulp van de voedingsdriehoek een calorie-arm dieet samen van ongeveer 1500 kcal per dag.
    – Blijf drie maaltijden per dag gebruiken, met twee tussendoortjes.
    – Sla het ontbijt niet over.
    – Kies bij de warme maaltijd verse groenten of niet bereide diepvriesgroenten. Daarbij eet u ook een zetmeelhoudend product (aardappelen, deegwaren, rijst, brood, peulvruchten…) en een voedingselement dat voldoende eiwitten bevat (vis, vlees, kaas, eieren, vleesvervanger). Zetmeel maakt u niet dik, het levert u wel energie.
  • Slank blijven: een volwassen vrouw mag 2100 kcal per dag eten en een volwassen man 2500 kcal. Volgens de voedingsdriehoek uiteraard. U hoeft dus niet minder te eten of zaken te schrappen, u moet alleen anders eten.



One Response to “Diëten en eten”

  1. Eef schreef:

    Hoi hoi,

    Interessant artikel om te lezen; wonderdieten bestaan inderdaad niet, maar een dieet kan je wel een zetje in de goede richting geven. Om te achterhalen of je moet diëten kun je je BMI bepalen; lees er hier http://www.crashdieetinfo.nl/afvallen/kun-afvallen-dieet/ meer over.

    Groetjes Eef

Leave a Reply