Fruitdieet

Fruitdieet laat je lekker fruit etenTegenwoordig weet iedereen dat fruit gezond is en dat aangeraden wordt om twee stuks fruit per dag te eten. Fruit zit boordevol vitamines en mineralen en dat heeft een mens nodig om zich goed en fit te voelen. Mocht je niet alleen gezond willen eten maar ook snel willen afvallen dan kun je een fruitdieet volgen. Hoewel het een fruitdieet genoemd wordt, mag je ook groente toevoegen aan je maaltijden.

Wat is een fruitdieet

Er zijn verschillende soorten fruitdiëten. Zo kun je twee dagen enkel fruit eten en vervolgens een dag je normale eetpatroon aanhouden, waarna je weer twee dagen fruit gaat eten. Deze manier van het fruitdieet mag je twee weken volhouden. Het idee van het fruitdieet is dat je je vetinname beperkt. Daar zal je dan ook rekening mee moeten houden op de dag dat je normaal eet. Een andere manier van het fruitdieet is één week lang alleen maar fruit eten. Bij elke manier van het fruitdieet is het belangrijk veel water te drinken. Koffie of thee mag ook, maar dan natuurlijk zonder melk en suiker.



Aandachtspunten voor een Fruitdieet

Het is belangrijk te weten wat het effect is van de soorten fruit die je eet en de hoedanigheid ervan. Is het heel erg vers, is het al bijna te rijp, of juist nog niet rijp of is het gedroogd fruit? Uiteraard mag gedroogd fruit bij dit dieet, maar er zitten meer suikers in dan vers fruit, daar dien je dan wel rekening mee te houden. Bij het eten van onrijp fruit worden niet alle voedingstoffen opgenomen in je lichaam. Er wordt dan ook aangeraden vers fruit te eten en het vlak voor consumptie te snijden om zoveel mogelijk van de voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarbij wordt het fruit bruin en verliest het vocht als je het een tijdje laat staan wanneer je het al gesneden hebt. Het eten van eiwitten vertraagd het verteringsproces van het fruit enorm en is daarom een afrader.

Het gevaar van een Fruitdieet

Bij welke manier van het dieet dan ook is het gevaarlijk om het dieet langer aan te houden dan voorgeschreven is. Door gebrek aan eiwitten, bepaalde vitamines en vetten kan ondervoeding met de daartoe behorende gezondheidsproblemen op de loer liggen. Ook is de kans op het jojo-effect groot bij een fruitdieet. Het is daarom belangrijk de porties fruit die je eet te verdelen over de dag in plaats van slechts een aantal keer per dag meer fruit in één keer te eten. Daarnaast is intensief sporten op dagen dat je alleen fruit eet niet verstandig door het gebrek aan energierijke stoffen die je binnen krijgt.

Snel afvallen met een fruitdieet

Het grootste voordeel van een fruitdieet is dat je razendsnel kunt afvallen. Door al het fruit dat je eet en het water dat je drinkt verlies je veel vocht waardoor je veel gewicht verliest. Daarnaast krijg je nauwelijks tot geen vet binnen afhankelijk van welke manier van het dieet je volgt. Na één week fruitdieet zal het resultaat je verbazen. Mocht je een volledig fruitdieet te moeilijk vinden kun je ook twee dagen in de week of in de maand een fruitdag houden. Afvallen zal dan natuurlijk minder snel gaan, maar ook dan zal je langzaam gewicht verliezen.

Bianca drinkt sap je fit sapjeTIP: Het Fruitdieet houdt je het gemakkelijkste vol wanneer je een (groot) deel van het fruit verwerkt in een slowjuicer. Een vers geperst sap drinkt gemakkelijk weg. Wil je meer weten over hoe je het beste zelf sap kunt maken, dan is het e-book “Sap Je Fit!” een echte aanrader.




Leave a Reply