Het Atkins dieet

Atkins dieetHet Atkins dieet bestaat al een tijdje en is zeer snel uitgegroeid tot één van de bekendste diëten ter wereld. Het was het eerste dieet dat koolhydraten deed verminderen in het dagelijkse voedingspatroon. Erg onterecht hoor je de laatste tijd minder van het Atkins dieet, maar meer van soortgelijke modernere diëten.

Wij raden iedereen aan om voor zekerheid te kiezen en weer te gaan beginnen aan het Atkins dieet. Wij hebben beschreven wat het Atkins dieet nu ook alweer was en wat de positieve en negatieve punten zijn. Wij hebben ook enkele tips beschreven die handig zijn wanneer je besluit aan het Atkins dieet te gaan beginnen.

Wat is het Atkins dieet?

Het Atkins dieet is geen wondermiddel waardoor er binnen enkele dagen al kilo’s verdwijnen. Het Atkins dieet let meer op het lange termijn, een veiligere en betrouwbare manier van afvallen. Daarnaast is het een erg leerzaam dieet, je leert de voedingsstoffen kennen. Zodat jij ook in de toekomst twee keer zult nadenken voordat je iets slechts eet. Als je aan het Atkins dieet begint dan zal je direct merken dat er veel eiwitrijke gerechten en gezonde voeding op het menu staan. Hierdoor zal het hongergevoel eerder verdwijnen, waardoor jij minder eet en automatisch minder calorieën binnenkrijgt. Als je dit een tijdje vol kan houden, dan zullen de kilo’s vanzelf verdwijnen. De reserves van het lichaam worden in dienst gesteld, het vet zal met de horizon verdwijnen.



Rond 1970 ontstond het Atkins dieet, de bedenker was Dr. Robert Atkins. Hij kwam erachter dat de voedingsmiddelen een grote invloed hadden op de gesteldheid van het hart. Hij bedacht het Atkins dieet, waar mensen gewicht door verloren en een betere gezondheid kregen en krijgen. Het was het begin van de koolhydraatarme diëten.

Het Atkins dieet in vier stappen!

De eerste stap is vanzelfsprekend enorm zwaar en vergt discipline. Tijdens deze stap verlies je erg rap gewicht, daarnaast zal je ook veel gewicht verliezen. Wil je niet zwaar beginnen, begin dan bij stap twee. Stap drie en vier zijn voornamelijk stappen waarin je naar een bepaald gewicht toewerkt en deze probeert vast te houden. Dat zijn cruciale stappen, want je wilt het verloren gewicht niet gelijk terug hebben. Zorg ervoor dat niet alles voor niets is geweest en hou vol met het Atkins dieet.

Stap één van het Atkins dieet

Het begin duurt ongeveer twee weken, maar kan ook langer duren. Tijdens deze periode zal je haast geen koolhydraten meer binnenkrijgen, enkel een kleine hoeveelheid. Er zijn tabellen beschikbaar die aangeven hoeveel koolhydraten er in welke voedingsmiddelen zitten. Er zijn ook enkele maaltijden die veel proteïnen bevatten, deze zullen in zijn totaliteit worden verwijderd uit het dagelijkse voedingspatroon. Tijdens stap één zal het dieet voor het grootste gedeelte bestaan uit rood vlees, vis, bepaalde groenten en enkele eieren.

Stap twee van het Atkins dieet

De eerste twee heftige, maar leerzame weken worden hervat. Maar er mag ietsje meer, zoals noten en zuivel. Ook mogen er wat meer koolhydraten genuttigd worden, maar in kleine hoeveelheden. Dit moet worden volgehouden, aangezien stap twee een cruciale rol speelt tijdens het dieet. Op het moment dat een bepaald gewicht bereikt zal worden, dan zal stap drie beginnen.

Stap drie van het Atkins dieet

Het streefgewicht is bereikt en nu is het een kwestie van behouden van het gewicht. Ben je toch niet tevreden en wil je iets meer gewicht verliezen? Dan kan je altijd in deze periode nog kiezen om het dieet op die wijze voort te zetten. Neem dan iets minder koolhydraten op in je voeding, maar het zal allemaal wat moeizamer gaan. De eerste periodes staan in het teken van snel gewicht verliezen, het zal steeds iets langzamer gaan. Ben je tevreden met het gewicht en wil je dat zo houden? Probeer dan gezond verder te leven, Dr. Atkins heeft hier een heel plan voor opgesteld.

Stap vier van het Atkins dieet

Je bent nu helemaal tevreden met het behaalde gewicht, je hebt veel geleerd van de afgelopen tijd. Wat mag je eten en hoeveel, alles is nu helemaal duidelijk. Probeer deze kennis verder te gebruiken en een balans in je dagelijks voeding te vinden. Zorg ervoor dat je niet nog meer afvalt, maar ook niet dat snel weer aankomt. Zoek een middenweg met behulp van de tips van het Atkins dieet.

Positieve punten van het Atkins dieet

Eigenlijk kan iedereen beginnen aan het Atkins dieet, het is namelijk erg simpel. Je moet goed de stappen volgen, maar ook discipline aanhouden. Wat ook erg fijn is, dat is het snelle gewichtsverlies. Dit zorgt voor een extra grote motivatie voor de rest van het dieet.




Leave a Reply