Het Bananendieet!

BananendieetWist je dat je kan afvallen door het eten van bananen? Het bananendieet kent zelfs meerdere varianten. Hou je van bananen, dan is het bananendieet misschien wel heel interessant voor je.

Er zijn vele manieren om af te vallen. Een manier is het volgen van een bananendieet. Er zijn verschillende ideeën over waar dit dieet bedacht is. De meesten beweren dat het in Japan ontstaan is. Anderen beweren dat dit dieet uit Engeland komt. Het is waar dat in Aziatische landen veel mensen dit dieet volgen.

Er wordt verschillend gedacht over hoe je dit dieet toepast. De ene dieetgoeroe beweert dat je een tijdje de hele dag door bananen eet en verder niets. Bij andere banaandiëten hoef je alleen ’s morgens een banaan te eten. Op zich is het toepassen van dit dieet vrij eenvoudig, omdat je je maar aan een beperkt aantal regels hoeft te houden.

Zo werkt het Bananendieet!

Over het algemeen genomen begin je ’s morgens met een banaan. Om je spijsvertering niet te verstoren, eet je geen andere voedingsmiddelen. Je drinkt er bij voorkeur lauw water bij, dus liever geen koffie, thee, melk of sappen. Daarna eet je niks meer, alleen mag je wel water drinken. Als het tijd is voor de lunch, dan mag je eten wat je gewend bent. Daarna mag je wel een tussendoortje, maar het advies is om geen suikerhoudende producten te nemen. Ook chips wordt sterk afgeraden. Je kunt beter kiezen voor fruit of crackers. Banaan mag natuurlijk, maar ander fruit mag ook. Verder geldt ook hier dat je beter alleen water kunt drinken. Het avondeten mag je ook zelf bepalen, hier zijn geen regels voor.

Positieve kanten van een bananendieet

Een banaan is prettig om te eten. Het is lekker zoet en zacht. In de banaan zitten waardevolle voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen. Een belangrijke voedingsstof is kalium. Dit versterkt de spieren en helpt bij vermoeidheid. Als je dus een bananendieet volgt, kom je geen voedingsstoffen te kort. Een banaan vult ook goed, dus de kans dat je honger krijgt is minder aanwezig. Er zitten namelijk voldoende voedingsvezels in. Deze zorgen voor een voldaan gevoel en stimuleren de stoelgang.



Negatieve aspecten van het bananendieet

Waar je wel op moet letten is dat je geen onrijpe bananen neemt. Die zijn namelijk wel moeilijk te verteren. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de banaan suikers bevat die snel vrijkomen. Je lichaam neemt deze suikers snel op. Mensen met diabetes moeten hun suikergehalte extra goed in de gaten houden, vooral bij rijpe of overrijpe bananen. Verder zijn er geen regels voor de overige maaltijden. Als je ’s avonds overvloedig eet, doet dit het effect van de banaan ’s morgens te niet.

Wat zijn de effecten van dit dieet?

Het schijnt dat veel mensen baat hebben bij dit dieet. Het is een goede manier om je gewicht onder controle te houden. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het eten van bananen. Bewezen wordt geacht dat bananen bijdragen aan het prebiotisch effect: de banaan zorgt mede voor een goede darmflora. Mensen met obesitas hebben vaak te kampen met een slechte darmflora. Bij hen kan het eten van bananen helpen voor het herstel van deze balans.




Leave a Reply