Het Cholesteroldieet!

Het cholesteroldCholesteroldieetieet helpt je om je cholesterolghalte in je bloed te verlagen, waarbij je over het algemeen ook af zult vallen. Afvallen is niet de eerste insteek van het cholesteroldieet. Dat is juist het verlagen van het cholesterol, omdat een hoog cholesterolgehalte wordt gerelateerd aan hart- en vaatziekten.

Wat is Cholesterol?

De meeste mensen kennen het begrip cholesterol, maar wat is dat voor stofje? Cholesterol is een vetachtige stof, die wordt aangemaakt door de lever. Je hebt cholesterol nodig, want het is een onderdeel van de celwand.

Je hebt twee soorten cholesterol. LDL is de slechte soort en HDL is de goede. Als het LDL cholesterol te hoog is, blijft het in het bloed en kan het in de vaatwanden gaan zitten. Je bloedvaten “vervetten”, waardoor je meer risico hebt op hart- en vaatziekten. HDL cholesterol zorgt er juist voor dat het overtollige LDL cholesterol teruggaat naar de lever. De gal zorgt uiteindelijk voor de afvoer van cholesterol uit het lichaam.

Harde vetten

Vroeger dachten ze dat je cholesterol gehalte kon verminderen door minder voedingsmiddelen te nemen die van nature veel cholesterol bevatten. Zo zou je niet teveel eieren of garnalen moeten eten. Het is inderdaad beter om voorzichtig te zijn met het gebruik daarvan. Dit is echter niet de enige oorzaak voor een te hoog cholesterol.  Met name de verzadigde en harde vetten zorgen voor een te hoog cholesterol. Deze vetten komen bijvoorbeeld uit zuivel en vlees. Ook snacks, koek, gebak en chocolade bevatten veel verzadigd vet.



Zo werkt het cholesteroldieet

Bij het Cholesteroldieet let je op je eetgewoonten, door minder dierlijke vetten te nemen, of voor magere varianten te kiezen. Verder kun je beter olie of vloeibaar vet gebruiken en geen harde vetten, zoals frituurvet of roomboter. Eet niet teveel gebak of een hartige hap.

Heb je behoefte aan iets stevigs, dan kun je noten eten. Deze bevatten wel vetten, maar de gezonde. In vette vis en avocado zitten ook goede vetten en geeft een gevuld gevoel. Verder helpt het om vezelrijk voedsel te eten. Vezels zorgen er ook voor dat het LDL cholesterol omlaag gaat.

De voordelen van een cholesterolverlagend dieet

Als je aan dit cholesteroldieet begint, wordt je bewust van wat je eet. Je leert waar gezonde vetten in zitten, en je laat ongezonde voeding staan. Hierdoor gaat waarschijnlijk je cholesterol omlaag en misschien ook je gewicht.

Soms helpt ook het gebruik van plantensterolen. Deze stoffen worden toegevoegd aan speciale margarine of halvarine en zijn ook in medicijnvorm verkrijgbaar. Zij helpen bij het verlagen van het cholesterol gehalte.

Een minder bekend voordeel bij het cholesteroldieet is dat een bepaald bedrag aftrekbaar is voor de belasting. Hiervoor zou je de belastingdienst kunnen vragen naar de voorwaarden.

De moeilijke kanten van het cholesteroldieet

Het is zaak om niet door te slaan in cholesteroldieet. Wie bijvoorbeeld heel veel noten gaat eten, krijgt wel gezonde vetten binnen, maar ook veel calorieën. Het zou jammer zijn als je hierdoor juist aankomt.

Om dit dieet te kunnen volhouden, moet je het belang van je gezondheid inzien en er wat voor over hebben. Sommige mensen durven hier niet met anderen over te praten, terwijl juist de mensen in je omgeving je tot steun kunnen zijn. Je hoeft je niet te schamen als je een te hoog cholesterol hebt. Je kan juist trots zijn dat je probeert er wat aan te doen.

 

 




Leave a Reply