Het Crashdieet!

CrashdieetCrashdieet, het klinkt als een ongeluk, maar een crash dieet is erop gericht om veel kilo’s in korte tijd te verliezen. Vooral in januari zijn veel mensen bezig met hun gewicht. Tijdens de feestdagen zijn ze vaak aangekomen en over een aantal maanden is het alweer zomer. Dan wil je graag in je bikini of zwembroek passen. Met een crashdieet raak je die kilo’s wel kwijt. Er zijn verschillende crash diëten. De meesten zijn erop gericht om zo weinig mogelijk koolhydraten binnen te krijgen, zoals het soepdieet of fruitdieet. Sommige diëten richten zich op vooral eiwitopname.

De periode van dit crash dieet!

Een crashdieet is bedoeld om snel kilo’s kwijt te raken. In die periode eet je erg weinig. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ongeveer 1000 calorieën binnenkrijgt. Je verbruikt bij een normaal levenspatroon ongeveer 2000 calorieën voor vrouwen en 2200 voor mannen. Hierdoor val je af. Omdat je in korte tijd een aantal kilo’s verliest, kun je dit niet lang volhouden. Je kunt een crash dieet beter niet langer dan twee weken volgen. Dan krijg je teveel hongergevoel en ga je misschien in één keer te veel eten.

De voordelen van het crashdieet

Je raakt gauw een paar kilo kwijt en dat geeft een goed gevoel. Dit kan ook zonder gevaar voor je gezondheid. Biologisch gezien kun je wel een paar weken zonder eten, maar dat is niet de bedoeling van het dieet. Van nature is een menselijk lichaam erop gebouwd dat het een tijdje, bijvoorbeeld een paar dagen, minder voedsel binnenkrijgt. In die periode gebruikt het lichaam zijn vetreserves. Het principe van het crashdieet is hierop gericht. Je hoeft dit dieet dus niet lang te doen. Sommige mensen kunnen het beter volhouden als ze weten dat het voor korte tijd is.

De nadelen van een crash dieet!

Je kunt dit dieet niet lang volhouden. Hongeraanvallen en vreetbuien liggen op de loer. Bovendien gaat na een paar weken je lichaam er rekening mee houden dat je te weinig eet. Je stofwisseling past zich aan, het wordt trager. Je verbrandt niet alleen vetten, maar ook spiermassa. Juist de spieren heb je nodig om vet te verbranden. Als je daarna weer gewoon gaat eten, kom je snel aan, omdat je lichaam de vetreserves weer wil aanvullen. Sommigen proberen dan weer extreem af te vallen. Dit is het jojo effect. Dat is vaak teleurstellend en je motivatie wordt minder. Als je dit voor langere termijn wilt gaan doen, kun je ook ernstige voedingstekorten krijgen.

Conclusie Crash diëten!

Wie graag snel een paar kilo kwijt wil, kan een crash dieet zeker proberen. Je kunt dan het beste een dieet zoeken, die goed bij je past en waarvan je denkt dat je die kan volhouden. Als je werkelijk een paar kilo kwijt bent, dan kun je kijken hoe je op gewicht kunt blijven. Vaak betekent dit dat je je leefstijl moet aan passen. Bewust eten en meer bewegen, dat is wat de meeste voedingsdeskundigen adviseren. Zo kun je ook op de lange termijn genieten van eten en je gezond voelen.

 




Leave a Reply