Het Kwarkdieet

kwarkdieet

Wanneer je in een korte tijd enkele kilo’s wilt afvallen dan kun je het kwarkdieet volgen. Het dieet duurt één week en is niet ingewikkeld. Doordat het maar één week duurt is het goed vol te houden.

Het kwakdieet is erg geschikt voor personen die in een heel korte tijd een paar kilo’s willen afvallen. Bijvoorbeeld voor de zomer of wanneer je een evenement of een bruiloft hebt. Het kwarkdieet valt onder de zogenaamde crashdiëten omdat het een streng dieet is waarbij je maximaal 600 calorieën per dag mag binnen krijgen.

Wat is kwark

Eigenlijk is kwark een heel verse vorm van kaas. Om kwark te krijgen wordt melk aangezuurd met bepaalde soorten bacteriën, in sommige gevallen wordt er ook stremsel toegevoegd. Nadat de melk 24 uur op kamertemperatuur is verzuurd wordt deze verwarmd tot 35 graden. Dit wordt voor een halfuur tot driekwartier gedaan. De melk is hierdoor dik geworden, dit heet wrongel. Deze wrongel wordt gesneden en in een speciale zak gedaan om uit te lekken. Na het uitlekken hou je kwark over, dit is ongeveer een derde van de hoeveelheid. Je kunt kwark maken van koemelk, maar ook schapen- of geitenmelk is geschikt.



Wat houdt het kwarkdieet in

Zoals de naam als suggereert is het de bedoeling dat je bij het kwarkdieet voornamelijk kwark eet.

Om zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen is het aan te raden om vooral magere kwark te eten. Je mag elke dag 400 gram kwark eten. Hiernaast mag je één bijgerecht en één extraatje eten. Als bijgerecht bij je de keuze uit voornamelijk fruit, en bij de extraatjes uit groente. Het is aan te raden om de eetmomenten te verdelen over zes porties. Bij dit dieet is verder ook aan te raden om veel te drinken. Het liefst water, maar thee en koffie zonder suiker en melk mogen ook.

Voordelen van het kwarkdieet

Het kwarkdieet duurt maar één week waardoor het makkelijk vol te houden is en waarmee je gemiddeld wel 4 kilo kunt afvallen. Dus in korte tijd een goed resultaat. Het is een dieet die niet ingewikkeld is om te volgen omdat je geen ingewikkelde tabellen moet checken voor het aantal calorieën van voedingsstoffen.

Een ander voordeel is dat je minder last krijgt van het jojo-effect omdat in kwark veel eiwitten zit waardoor je minder snel last krijgt van spierafbraak in vergelijking met andere strenge diëten. Tot slot zorgen die eiwitten er ook voor dat je langer een verzadigd gevoel hebt, waardoor je weinig last hebt van een hongergevoel.

Aandachtspunten van het kwarkdieet

Je mag het kwarkdieet niet meer dan één week achtereen volgen. Omdat het een vrij streng dieet is ontbreken er ook veel voedingsstoffen. Bovendien is 600 calorieën voor een persoon per dag heel weinig. Na een week van diëten is het de bedoeling dat je minstens één week weer normaal, gezond en gevarieerd gaat eten. Wanneer je dat wilt kun je dan weer een week het kwarkdieet gaan volgen als je nog niet het gewenste resultaat hebt behaald. Het kwarkdieet is simpel, gemakkelijk en streng maar goed vol te houden door de korte periode.

 




Leave a Reply