Het Punten Dieet!

ntenPunten dieetHet punten dieet, doorgaans het 40 punten dieet genoemd, is een dieet waarbij je punten dient te tellen. 1 punt staat gelijk aan 25 kilocalorieën. Per dag mag je voor maximaal 40 punten aan voedsel innemen. Dit staat gelijk aan 1000 kilocalorieën.

Maar je kunt het in principe ook uitbreiden naar bijvoorbeeld 60 punten, wat gelijk staat aan 1500 kilocalorieën. Dat is minder streng, maar je valt ook wat langzamer af. Het punten dieet behoort tot de crashdiëten. Dit betekent een streng dieet waarmee je snel afvalt maar dat niet geschikt is voor de langere termijn.

Hoe ziet het punten dieet eruit?

Bij het 40 punten dieet mag je in principe alles eten. Er zijn geen verboden producten. Je mag alleen niet meer dan 1000 kilocalorieën innemen. Verder mag je zelf weten hoe je die 40 punten over de dag verdeelt.

Het is een dieet die kan passen in allerlei levensstijlen. Het is wel de bedoeling dat je minstens de volgende voedingsstoffen dagelijks eet: magere zuivel, eieren, mager vlees of vis, volkoren brood, citrusvruchten en groene bladgroenten. Verder moet je voldoende water drinken om constipatie te voorkomen.

Buiten die basisproducten mag je in principe alles eten als het totaal aantal punten maar niet boven de 40 punten komt.

Voordelen van het punten dieet

Een echt sterk voordeel van het dieet is dat je geen speciale voedingsstoffen in huis hoeft te halen. Je kunt gewoon boodschappen doen waar je dat gewend bent en de producten kopen die je gewend bent te gebruiken.



Verder bepaal je zelf wat je eet en wanneer je dat eet. Bij het goed volgen van het dieet val je snel af. Het dieet is goed te combineren met je sociale leven en gezin. Je kunt gewoon mee eten zowel thuis als wanneer je uit zou gaan.

Nadelen van het punten dieet

Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen aan dit dieet. Wanneer je strikt houdt aan de 40 punten wat staat voor 1000 calorieën is dat wel erg weinig. Hierdoor zal het lang duren voor je eraan went.

Je moet verder er goed opletten dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Een groot nadeel is ook dat je het dieet niet lang zal volhouden.

Het is geschikt om in korte tijd enkele kilo’s af te vallen maar niet om structureel af te vallen. Tot slot moet je er heel goed voor waken dat wanneer je met het dieet stopt dat de kilo’s niet weer terugkomen.

Tot slot nog even dit over het punten dieet

Het is aan te raden niet te plotseling aan het dieet te beginnen, vooral als je het voor een langere periode wilt gaan volgen. Je kunt dan bijvoorbeeld bij 80 punten beginnen en dan langzaam dit verminderen naar 40. Op die manier wen je beter en kun je het ook langer volhouden en boek je de resultaten die je wilt.

Verder wordt er aangeraden om voldoende multivitaminen tijdens dit dieet in te nemen om eventuele tekorten op te vangen. Er zijn vele lijstjes op het internet te vinden van wat de calorieën zijn van voedingsproducten. Dit kan goed helpen om dit dieet te volgen en zo te berekenen hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

 




Leave a Reply