Het Soepdieet

SoepdieetHet soepdieet is een crash dieet dat ook wel bekend staat als het koolsoepdieet of sacred heart dieet, en is oorspronkelijk bedoeld voor hartpatiënten die snel moesten afvallen voor een operatie.

Het is de bedoeling dat je dit dieet niet langer dan zeven dagen volgt, je krijgt tijdens dit dieet erg weinig calorieën binnen, dus is het ongezond het voor een langere tijd te volgen. Je kunt hierdoor wel tijdens het soepdieet zo vaak soep eten als je wilt, het gaat er vooral om dat je trek verdwijnt.

Als je strak het dieet volgt zal je heel snel een groot verschil in lichaamsgewicht zien, al kan dat snel weer verdwijnen na het dieet, als je je gewone eetpatronen weer oppakt. Dit staat beter bekend als het jojo-effect.

De nadelen van het soepdieet!

Het volgen van soepdieet kan een grote schok zijn voor je lichaam. Er verandert plots veel in je lichaam, en doordat je eetpatroon in één keer veranderd, kunnen je darmen nogal van streek raken. Dat kan er voor zorgen dat je ontlasting nogal dun wordt. Als dat gebeurt dan kan je het beste een beetje muesli of zemelen nemen. Daarmee zet je je darmen aan voedingstoffen op te nemen in het bloed, en wordt overtollig vocht onttrokken uit je ontlasting. Daarnaast krijg je net als bij elk crash dieet een tekort aan eiwitten binnen, wat er toe kan leiden dat spierweefsel in plaats van vet wordt afgebroken.



Wat zit er in een soepdieet

Je bent vrij wat je allemaal in je soep wil doen, wel is het advies vooral veel groentes te gebruiken, denk vooral aan tomaten, uien, wortelen, en/of selderij. Er zijn wel een aantal dingen die je absoluut niet binnen mag krijgen, zoals: brood, alcohol, koolzuurhoudende dranken, of gebakken producten. Verder moet je er op letten genoeg water binnen te krijgen, geen suiker in je thee of koffie te doen, en vooral ongezoete vruchtensap drinken.

De eerste helft van het soepdieet

Op dit eerste dag van het soepdieet mag je alle soep eten dat jezelf maar wilt. Ook kan je fruit eten, met uitzondering van de banaan, die teveel koolhydraten bevat. Op de tweede dag ligt de nadruk meer op groente. Je mag zoveel groente en soep eten als jezelf wilt totdat je vol zit. Verse groentes hebben de voorkeur, en vermijd erwten, mais en gedroogde bonen. Op dag drie mag je een mix van groentes en fruit eten.

De tweede helft van het soepdieet

Het tweede deel van het soepdieet begint op dag 4 met het innemen van wat suikers, die nodig zijn om je lichaam gezond te laten functioneren. Je mag wat magere melk en yoghurt drinken en bananen eten. Op dag 5 eet je een beetje vlees of vis, maar niet meer dan 400 gram. Ook op dag 6 mag je vlees of vis eten, vergeet daarnaast niet om genoeg water drinken. Op de laatste dag van het soepdieet is het toegestaan om zilvervliesrijst, vruchtensappen en groente te eten. Probeer de maaltijden zoveel mogelijk te verspreiden over de dag, dat is goed voor je metabolisme.

Het verbeterde Soepdieet

Het oorspronkelijke koolsoepdieet was een echt crashdieet. De verbeterde variant zorgt er voor dat er geen tekorten ontstaan, dat je geen honger gevoel hebt en dat je maximaal vet verbrand. Lees alles over het verbeterde soepdieet in het e-book Het Soepdieet, dat je hieronder gratis kunt aanvragen.

soepdieet





Leave a Reply