Het Vezelrijk dieet!

vezelrijk dieetVeel vezels binnen krijgen, dat is het idee achter het vezelrijk dieet. Een vezelrijk dieet wordt om verschillende redenen aangeraden door artsen en diëtisten. Zo bevorderen vezels de stoelgang en zorgen ze voor een goede afvoer van schadelijke stoffen en cholesterol uit je lichaam. Hierdoor zijn vezels ook goed voor je hart.

Daarnaast zorgen vezels ervoor dat je langer een ‘vol’ gevoel hebt en daardoor ga je minder snel snacken. Bovendien hoef je voor een vezelrijk dieet niet een radicaal dieetprogramma te gaan volgen. Je past je voedingspatroon makkelijk aan zodat je meer vezels binnen krijgt en na verloop van tijd merk je het verschil.

Wat zijn vezels?

Vezels krijg je binnen via plantaardige voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld fruit en groenten. Het zijn delen van planten die slecht of niet verteerd kunnen worden door het lichaam. Er zijn verschillende soorten vezels, het is dus belangrijk om vezels uit verschillende voedingsmiddelen binnen te krijgen. Vezels hebben zelf geen voedingswaarde, maar stimuleren wel de werking van je darmen en ze geven je snel een verzadigd gevoel.

Wat houdt een vezelrijk dieet in?

Vezels zijn essentieel in je eetpatroon en bij een vezelrijk dieet zorg je dat je ze extra veel binnen krijgt. Hiervoor hoef je je hele voedingspatroon niet radicaal om te gooien, je zorgt gewoon dat je veel vezelrijke producten aan je menu toevoegt. Vezels komen in veel producten voor, dus dat is niet moeilijk. Je zult hiervoor bijvoorbeeld bepaalde producten moeten vervangen door de volkoren variant.



Een vezelrijk dieet bouw je langzaam op en dit betekent ook dat het geen wondermiddel is waardoor je snel veel kilo’s kwijt kan raken. Het is een dieet waarbij je gezonder en bewuster gaat eten en waarbij je na een tijdje de resultaten merkt.

Vezelrijke producten

Voor een vezelrijk dieet kun je de volgende producten aan je dieet toevoegen. Graanproducten eet je zo veel mogelijk volkoren, je kiest dus voor zilvervliesrijst en volkoren pasta. Ook vervang je wit brood door volkoren bruin brood of vezelrijk wit brood. Groenten en fruit zitten vol met vezels, deze moeten dan ook ruim vertegenwoordigd zijn in je eetpatroon. Hoe minder je de groenten verhit, hoe meer vezels erin zitten. Kies dus ook vaak voor rauwkost, bijvoorbeeld bij op je boterham. Daarnaast kun je bij het snacken het beste kiezen voor vezelrijke opties zoals bijvoorbeeld noten en rozijnen. Let er bij het vezelrijke dieet ook op dat je voldoende water drinkt.

Voor- en nadelen van een vezelrijk dieet

Het vezelrijke dieet heeft een aantal voor- en nadelen. Een voordeel is dat het dieet bestaat uit veel plantaardige producten waardoor je automatisch ook veel mineralen en vitamines binnen krijgt. Een vezelrijk dieet is goed voor je gezondheid en je stoelgang. Bovendien hoef je je eetpatroon niet compleet om te gooien, wat aanvullingen en aanpassingen zijn genoeg. Een nadeel is dat je niet direct resultaat kunt zien van een vezelrijk dieet. Je bouwt het op waardoor je pas na een tijdje gewichtsverlies zult waarnemen. Als je niet langzaam opbouwt kun je last krijgen van buikpijn en problemen met je stoelgang.

 




Leave a Reply