Hongergevoel tijdens je dieet

Hongergevoel is het signaal waarmee je lichaam je laat weten dat het behoefte heeft aan voedingsstoffen. Tenminste, dat zou hongergevoel eigenlijk moeten zijn. Want maar weinig door ons eigen lichaam verzorgde ‘seintjes’ zijn bij zo veel mensen zó sterk verstoord als het natuurlijke hongergevoel. Hoe komt het dat dat zo verstoord is geraakt? En hoe weet je dan of je het hongergevoel moet negeren of dat je de honger juist moet stillen? We geven je hier duidelijke informatie.

Waarom ons hongergevoel onbetrouwbaar is

Het lijkt zo eenvoudig: als je een hongergevoel hebt, moet je eten. Maar, zoals we al aangaven, ligt dat helemaal niet zo voor de hand. We doen namelijk allerlei dingen die ervoor zorgen dat ons lichaam op het verkeerde moment het ‘eetsignaal’ afgeeft.

In ons moderne, drukke bestaan leren we al op vroege leeftijd niet op ons hongergevoel te vertrouwen. Kinderen moeten ontbijten voordat ze naar school gaan, lunchen wanneer ze tussen de middag thuis zijn en ’s avonds gaan ze aan tafel zodra de avondmaaltijd klaar is. Vaste tijden geven aan dat er gegeten moet worden, en niet ons hongergevoel. Op zich is dit nog niet zo slecht: regelmaat heeft zijn voordelen en het lichaam schikt zich hier voor een groot deel naar. Maar als je daarnaast nog alle andere eetmomenten meerekent, zoals traktaties op school, een snoepje als beloning en dergelijke; dan weet je dat ons hongergevoel, de vraag van je lichaam om bepaalde voedingsstoffen, niet de belangrijkste raadgever is wat betreft de momenten dat we besluiten iets te eten.

Een andere belangrijke oorzaak is dat veel mensen geneigd zijn teveel te eten. Dat betreft niet alleen de hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen, maar ook de omvang van onze maaltijden. Ook het drinken van grote hoeveelheden water of thee kunnen op andere momenten ons hongergevoel versterken. Je lichaam raakt eraan gewend een grote hoeveelheid voedsel in het systeem te hebben en zal daar ook eerder naar vragen.

Tot slot speelt ook een overmatige consumptie van suiker een erg grote rol. Teveel snelle koolhydraten, of suikers, hebben als gevolg dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Om dit te neutraliseren, maakt ons lichaam het hormoon insuline aan. De sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen allerlei klachten geven; van hoofdpijn tot eetbuien (dus hongergevoel wanneer we eigenlijk geen behoefte aan voeding hebben).

Al met al is ons hongergevoel, door tal van redenen, dus niet iets wat alleen ontstaat op de momenten dat ons lichaam behoefte heeft aan voeding. En dat maakt het erg lastig te beoordelen wat we er mee moeten. Moeten we ons hongergevoel negeren, of moeten we aan ons hongergevoel juist gehoor geven?

Hongergevoel: onderdrukken of stillen?

Over wat je met je hongergevoel aan moet, zijn de meningen verdeeld. Wij willen je objectieve, betrouwbare informatie geven dus we zullen de verschillende opvattingen uiteenzetten.
Dieetenvoeding adsens



Bij veel diëten die gericht zijn op afvallen, wordt gesteld dat hongergevoel bij het proces hoort. ‘Als je honger hebt, val je af’ lijkt de gulden regel. Vooral bij diëten waarbij de totale calorie-inname erg laag is, zoals het Citroen dieet en het Ziekenhuis dieet, ontkom je er eigenlijk niet aan dat je gedurende de dag vaak last van een hongergevoel zult hebben. Je zult bij dergelijke diëten je hongergevoel gewoon voor lief moeten nemen en je kunt het hooguit wat proberen te sussen door bijvoorbeeld water of thee te drinken.

Steeds meer diëten, zoals het Koolhydraatarm dieet, stellen dat het helemaal niet nodig is om er genoegen mee te nemen dat je met een hongergevoel rondloopt. Zij geven aan dat het hongergevoel stillen altijd oké is, maar ze geven wel richtlijnen voor wát je mag eten.

Alle diëten die gericht zijn op afvallen daargelaten, lijken voedingsdeskundigen en andere specialisten het redelijk eens te zijn over het feit dat je een hongergevoel niet hoeft te onderdrukken. Sterker nog; het advies voor een gezond eetpatroon, wat ook gehanteerd wordt bij Sport diëten, is om een hongergevoel te voorkomen. Meerdere eetmomenten op een dag, waarbij je relatief kleine maaltijden eet, zijn de beste manier om een hongergevoel uit te sluiten. Dit heeft overigens nog een belangrijk voordeel: door gelijkmatiger over de dag verspreid te eten, hou je je spijsvertering actief en dit heeft een positief effect op de verbranding van calorieën en de opname van voedingsstoffen.

Als je veel sport, is dit eetpatroon helemaal aan te raden. Je lichaam moet ook buiten de trainingen om over voldoende voedingsstoffen kunnen beschikken; bijvoorbeeld voor het herstel van de spieren.

Als je gewend bent te overeten dan zal je, zelfs wanneer je gedurende de dag steeds kleine maaltijden tot je neemt, niet kunnen ontkomen aan een hongergevoel op het moment dat je overstapt naar een gezond eetpatroon. Je lichaam is dan zó gewend aan flinke hoeveelheden, dat het even zal duren voordat alles zich stabiliseert. Daarom geven je wat tips om op een goede manier met je hongergevoel om te gaan, mocht het de kop opsteken.

Hongergevoel: Wat kun je er aan doen?

Zoals we al aangaven, zal je weinig last hebben van een hongergevoel wanneer je gedurende de dag regelmatig steeds kleine hoeveelheden eet. Drie maaltijden en een aantal kleine, gezonde snacks vormen een prima uitgangspunt.

Maar, als je gewend bent veel meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt, zal je bij het overschakelen naar een gezond dieet toch regelmatig last van een hongergevoel hebben. Om dit in zo’n geval wat draaglijker te maken, kun je het volgende doen:

  1. In de eerste plaats helpt het als je ervoor zorgt dat je veel vezels eet. Vezels gaan een hongergevoel tegen, doordat ze je spijsvertering actief houden. Daarnaast nemen vezels veel water op in je spijsverteringskanaal. Hierdoor nemen ze relatief veel ruimte in beslag en zal je niet snel een leeg gevoel ervaren.
  2. Als je toch nog last hebt van een hongergevoel, kun je dat ook stillen door water of bijvoorbeeld kruidenthee te drinken. Ook een kleine snack, zoals een beetje rauwkost kunnen je ergste hongergevoel verhelpen. Het nadeel is wel, dat deze oplossingen van korte duur zijn.
  3. Een andere tip die wij vaak tegenkwamen, is even simpel als effectief en dat is het poetsen van je tanden. Na het tandenpoetsen verdwijnt bij veel mensen het hongergevoel voor korte tijd; wellicht omdat ze al een bepaalde smaakervaring hebben door de tandpasta.
  4. Om een hardnekkig hongergevoel te bestrijden, zijn er ook speciale tabletten op de markt die je helpen een vol gevoel te krijgen. Ze bevatten vaak bepaalde voedingsstoffen, maar de werking van deze tabletten zit ‘m vooral in het feit dat ze in de maag vocht opnemen en opzwellen. Ze bevatten geen of weinig calorieën maar vullen wel je maag. Na enige tijd worden ze ook gewoon door je lichaam verteerd.
  5. Tot slot zijn er nog extremere maatregelen die je kunt treffen, wil je je hongergevoel stillen. Dat zijn bepaalde supplementen die eigenlijk ontwikkeld zijn om ondersteuning te bieden bij extreme crash diëten. Eén daarvan is HCG. HCG is een hormoon, dat ingespoten dient te worden en waarvan geclaimd wordt dat het energie geeft en een hongergevoel tegengaat. HCG is in Nederland verboden als afslankmiddel maar is via internet nog gewoon verkrijgbaar. Een mildere variant is Bio HCG. Dit is géén hormoon, kan oraal worden ingenomen maar belooft een soortgelijke werking wat betreft het wegnemen van het hongergevoel.

 




Leave a Reply