Koolhydraatarm dieet

koolhydraatarm dieet gedurende 50 dagenWanneer je een dieet wilt volgen om af te vallen zijn er vele opties. Eén van de diëten die je kan volgen is een koolhydraatarm dieet. Dit houdt in dat je koolhydraten niet helemaal in je voedselpatroon mijdt, je lichaam heeft koolhydraten ook gewoon nodig, maar dat je veel minder producten eet waar koolhydraten in zitten.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten behoren tot de voedingsstoffen waar je energie van krijgt, het is je brandstof. Koolhydraten zitten vooral in graanproducten en frisdranken zoals pasta, brood en rijst. Maar ook in aardappelen en fruit zitten koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in een bepaalde suiker, deze heet glucose, en die glucose is nodig om bijvoorbeeld je hersenen, lever en spiercellen te bevoorraden. Dat is nodig om te kunnen denken en bewegen. De glucose die overblijft, bij een te grote inname van koolhydraten, gaat direct naar je vetcellen. Dat zorgt er dan weer voor dat je in gewicht aankomt.

Hoe werkt het Koolhydraatarm dieet?!

Wanneer je wilt afvallen gaat het erom je vetgehalte te verlagen. Bij een teveel aan koolhydraten wordt juist je vetgehalte vergroot, de overtollige glucose gaat immers naar je vetcellen. De koolhydraten die voor je energie zorgen, je brandstof, geven meer energie dan dat je verbrandt. Het is dus niet het gebrek aan koolhydraten waar je uiteindelijk van afvalt, maar je gaat anders eten. Het voedsel dat je bij dit dieet binnen krijgt bevat minder energierijke stoffen. Je krijgt minder energie binnen dan je verbrandt, en dat zorgt ervoor dat je afvalt.

Meer voordelen van het koolhydraatarm dieet

Het belangrijkste voordeel van een koolhydraatarm dieet is uiteraard het afvallen, waar het de meeste mensen om te doen is. Het is zelfs zo dat dit het enige dieet is dat ervoor zorgt dat je permanent overtollig lichaamsvet verbrandt.

Maar naast het afvallen heeft het verminderen van de koolhydraten inname ook nog andere voordelen. Zo kan het darmklachten verminderen omdat bij het volgen van een koolhydraatarm dieet een gezonde darmflora gestimuleerd wordt. Ook als je een te hoge bloeddruk hebt is een koolhydraatarm dieet aan te raden. Het zorgt ervoor dat je bloeddruk verlaagt en dus de kans op het krijgen vele ziektes verkleint.

Niet alleen maar goed

Het volgen van een koolhydraatarm dieet heeft echter ook nadelen. Als je te weinig koolhydraten binnen krijgt kun je spierweefsel gaan verbranden. Het afvallen dat je dan doet komt door het verliezen van je spiermassa, niet door het verliezen van vetcellen. Dit gebeurt doordat de koolhydratenvoorraad op raakt en je de glucose ook nodig hebt om te kunnen denken bijvoorbeeld.

Een ander nadeel is dat je vatbaarder bent voor chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten. Dit komt doordat je bij dit dieet snel een overschot aan vetten en eiwitten kunt krijgen en een tekort aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels, die je normaal gesproken uit fruit haalt. Hoewel fruit gezond klinkt, zitten er wel koolhydraten in, dus dat mag je maar minimaal eten. Wanneer dit allemaal aan de gang is, een teveel aan vet en een tekort aan vitamines, ben je vatbaarder voor chronische ziektes.

Verantwoord aan de slag met het koolhydraatarm dieet

Wil je verantwoord aan de slag met het koolydraatarm dieet? Volg dan het 50 dagen koolhydraatarm dieet programma. Dit programma zorgt er voor dat je geen tekorten oploopt en dat je het prima vol kunt houden. Met gemak haal je de 50 dagen. Nog belangrijker. Je behaalt dan ook het gewenste effect en zult kilo’s op een fijne manier zijn kwijt geraakt.

Klik hier voor meer informatie over het 50 dagen koolhydraatarm dieet programma!

 




Leave a Reply