Let op van lege calorieën!

Mensen die op hun gewicht willen letten moeten vooral uitkijken van lege calorieën! Wat lege calorieën zijn en welke voedingswaren in aanmerking komen lezen wij in dit artikel…

Wat zijn lege calorieën?
Iedereen kent nog wel de voedingsdriehoek die voedingsgroepen opdeelt naarmate we ze dagelijks nodig hebben. Bovenaan die voedingsdriehoek vindt je de restgroep. Deze restgroep bevat voedingswaren dat ons lichaam niet echt nodig heeft om te functioneren. Deze voedingswaren bevatten geen of zeer weinig vitaminen of mineralen maar wel soms een hoog aantal calorieën. Voedingswaren met een combinatie van een hoog aantal calorieën en een gebrek aan vitaminen of mineralen worden voedingswaren met lege calorieën genoemd.

Waar vindt je lege calorieën?
Voedingswaren met lege calorieën vindt men vooral terug in de snacks en alcoholische dranken. Hieronder enkele bekende ( en lekkere! ) voedingswaren die lege calorieën bevatten:

  • Snacks: chocolade, choco, stroop, honing, confituur,…
  • Alcoholische dranken: sterke dranken, bier, wijn ( de discussie over de al dan niet positieve invloed van het dagelijks glas wijn op uw algemene gezondheid bespreken we nu even niet )
  • Suikerrijke dranken: frisdranken, energiedrankjes,…
  • Gefrituurde gerechten: kroketten, frieten, fishsticks,…
  • Sauzen: mayonaise, roomsauzen, …

Moeten we lege calorieën altijd vermijden?
Neen, je moet niet kost wat kost lege calorieën vermijden want we moeten toegeven dat we ons nu net met die restgroep uit de voedingsdriehoek verwennen. Je kan wel volgende tips in het oog houden:

  • Trop is te veel en te veel is trop! Een bekende uitspraak die zeker hier geld. Zorg er steeds voor dat je niet overdadig veel voedingswaren gebruikt uit deze groep. Handig is als je een vast tijdstip neemt om te snoepen. Bijvoorbeeld: enkel als vier uurtje op het werk. Dit voorkomt dat je de gehele dag door snoept.
  • Drinken: Je moet veel drinken op een dag dus is het raadzaam om water te drinken en suikerrijke dranken te vermijden als dorstlesser en deze enkel te gebruiken als je er echt zin in hebt.
  • Vervangingspatronen: Zorg dat er geen vervangingspatroon tot stand komt. Met andere woorden: vervang nooit essentiële voedingsgroepen door voedingsgroepen uit de restgroep.

Opletten geblazen voor de calorieëntellers!
Zoals je hier boven kan lezen is er meer aan diëten en vermageren dan calorieën tellen!
Als je je enkel beperkt tot het calorieën tellen en niet let op uw vitaminen- of mineralenopname let, kan je op termijn met voedingstekorten krijgen.
Als voorbeeld: een volwaardige maaltijd met groenten kan nooit vervangen worden door een pakje frieten ook al hebben ze het zelfde aantal calorieën.




One Response to “Let op van lege calorieën!”

  1. KayX schreef:

    I must say you have very interesting content here. Your content can go viral.
    You need initial boost only. How to get massive traffic?
    Search for: Murgrabia’s tools go viral

Leave a Reply