RAW Food dieet

RAW food dieet saladeHet RAW Food dieet is enorm in opkomst. Hoewel er een filosofie op het gebied van gezondheid achter RAW Food schuil gaat, is het inmiddels in de dieet wereld opgepikt als een goede methode om af te slanken. Wat is RAW Food precies? Wat houdt een strikt RAW Food dieet eigenlijk in? En hoe kan het je helpen afvallen? We geven je hier antwoord op de belangrijkste vragen over RAW Food.

RAW Food: Wat is het precies?

RAW Food, letterlijk vertaald ‘rauw voedsel’ is een term die precies inhoudt wat ze zegt. Met RAW Food wordt vers, onbewerkt voedsel bedoeld. De term ‘levend voedsel’ wordt ook wel gehanteerd, maar aangezien dode plantendelen en ook vlees als RAW Food kunnen worden beschouwd, is deze term een stuk minder nauwkeurig.

RAW Food is dus ongekookt, ongebakken voedsel; verhitting tot lichaamstemperatuur is overigens wel toegestaan.

RAW Food dieet

Al in de negentiende eeuw werd het principe van een RAW Food dieet geïntroduceerd. De Zwitserse Dr. Bircher Benner richtte een sanatorium op waar mensen alleen met RAW Food gevoed werden. Zijn idee was dat RAW Food levensenergie bevatte en dat het eten ervan kon bijdragen aan de behandeling van tal van ziektebeelden.

Het RAW Food Dieet werd in de jaren ’70 populair, verdween een tijdje uit beeld om in onze tijd weer een comeback te maken.

Ieder dieet dat bestaat uit het eten van uitsluitend ongeprepareerd voedsel, valt onder de noemer RAW Food. Wel is er een onderverdeling te maken. Zo zijn er RAW Food aanhangers die er een compleet vegetarisch of zelfs veganistisch dieet op na houden. Anderen, de zogenaamde fruitarièrs, beperken zich helemaal tot het eten van fruit.

De mildste vorm is een RAW Food dieet waarbij dierlijke producten gewoon zijn toegestaan en bepaalde producten tot lichaamstemperatuur verhit worden.

Groente en fruit vormen de basis voor de meeste RAW Food diëten. Omdat een RAW Food dieet over het algemeen weinig dierlijke producten bevat en veel peulvruchten beter niet rauw gegeten kunnen worden, maken noten, kiemen en granen een onmisbaar deel ervan uit. Zij leveren belangrijke vetten en eiwitten voor ons lichaam.

Meer en meer mensen interesseren zich voor hun gezondheid, hun gewicht en voor de juiste voeding. Het RAW Food dieet wordt vaak gevolgd vanuit een overtuiging dat puur, ongeprepareerd voedsel gezonder is. Daarnaast ontdekken steeds meer mensen de mogelijkheden van RAW Food als een dieet methode waarmee ze binnen korte tijd veel gewicht kunnen verliezen.

RAW Food: Voordelen

Bij het bereiden van ons voedsel gebruiken we tal van toevoegingen die ons eten er niet gezonder of calorie-armer op maken, zoals vet en olie. Maar daar blijft het niet bij.

Door eten te verhitten, kunnen kankerverwekkende koolwaterstoffen ontstaan. Vooral bij methodes als frituren, grillen en barbecueën komt dit vaak voor.

Ook kunnen er bij verhitting van bepaalde onverzadigde vetten de zogenaamde transvetzuren ontstaan: de schadelijkste vetsoort voor ons lichaam.



RAW Food is vrij van transvetten, koolwaterstoffen en een aantal andere schadelijke stoffen die bij de verhitting van voedsel kunnen verstaan. Daarnaast bevat een RAW Food dieet over het algemeen minder calorieën dan een gangbaar Westers dieet en is het rijk aan vitamines en mineralen.

RAW Food is een uitstekende dieet methode voor iedereen die wil afvallen. Over het algemeen verliezen mensen in de eerste paar weken al meerdere kilo’s, zonder dat ze zichzelf hoeven uit te hongeren, uren op de sportschool moeten zwoegen of dure dieetproducten moeten aanschaffen.

Tot slot is RAW Food ook nog eens beter voor het milieu; het kost tenslotte minder energie dan geprepareerd voedsel en er wordt van aarde tot tafel minder afval geproduceerd voor RAW Food dan voor bijvoorbeeld kant-en-klaar producten.

RAW Food: Nadelen

RAW Food is een goede en gezonde dieet methode voor iedereen die wil afvallen. Voor mensen die het als een leefstijl hanteren gedurende langere tijd, zijn er wel een aantal mogelijke nadelen aan verbonden.

Zo plaatsen sommige onderzoekers vraagtekens bij de voedingswaarde van het RAW Food dieet. Vooral bij degenen die een vegetarische of veganistisch variant ervan volgen en bij de fruitarièrs, kunnen tekorten ontstaan aan bijvoorbeeld calcium en vitamine B 12.

Wat ook wel eens geopperd wordt, is dat bepaalde voedingsstoffen makkelijker kunnen worden opgenomen uit gekookt voedsel dan uit rauw voedsel. Dit geldt met name voor sommige vitamines en mineralen.

Een heel ander risico, dat vooral ontstaat door de hoeveelheid fruitzuren in de voeding, is tandbederf. Dit kun je zelf echter betrekkelijk eenvoudig tegengaan door te spoelen of water te drinken na de maaltijd en door je gebit goed te verzorgen.

Omdat het RAW Food dieet zo weinig kilocalorieën bevat, bestaat de kans dat er na verloop van tijd zelfs ondergewicht ontstaat. Daarmee is meteen aangetoond dat het als afslankmethode erg effectief is, maar dat mensen die een RAW Food dieet als vast eetpatroon hebben, wel een beetje op moeten letten dat ze voldoende binnenkrijgen.

Waar je ook op moet letten bij een RAW Food dieet, is dat sommige voedingsmiddelen die je anders zonder risico kunt eten, schadelijke stoffen bevatten in hun rauwe vorm. Champignons bijvoorbeeld, en bepaalde peulvruchten, kun je beter uit je dieet schrappen.

RAW Food: Waar kun je het kopen?

Als je een RAW Food dieet wilt volgen, hoeft dat geen ingewikkelde zaak te worden. Je kunt de meeste producten, als groente, fruit en (ongeroosterde) noten, gewoon in de supermarkt of in de natuurvoedingswinkel krijgen. Biologische producten genieten de voorkeur.

Bovendien zijn er in Nederland enkele RAW Food restaurants; dus een keertje uit eten gaan hoeft niet te betekenen dat je het dieet een dagje over moet slaan.

Het is overigens wel verstandig om je in de materie te verdiepen alvorens je van start gaat met een RAW Food dieet. Ten opzichte van een gangbaar eetpatroon zijn er toch nog al wat aanpassingen nodig en je wilt tenslotte voorkomen dat je tekorten aan bepaalde voedingsstoffen ontwikkeld. Bovendien zul je, zeker in het begin, wel wat extra hulp kunnen gebruiken bij het koken. Gelukkig zijn er tal van informatieve boeken en kookboeken over RAW Food op de markt die je in de boekhandel of op het internet kunt vinden.

 




Leave a Reply