Voor- en nadelen van het mayodieet

In dit artikel stellen we het mayodieet voor, dat overigens niets te maken heeft met mayonaise. Eerst overlopen we de regels van dit meer dan 30 jaar oude dieet, waarna we het kritisch onder de loep nemen.

Algemene regels van het mayodieet

  • Eet tot je voldaan bent.
  • Vlees en groenten mag je onbeperkt eten tijdens de drie dagelijkse maaltijden.
  • Hou je aan de verplichte ingrediënten, laat ze niet vallen. Het is de combinatie die zal werken.
  • Drink geen alcohol.
  • Drink water of suikervrije frisdranken.
  • Beperk je koffie gebruik tot één zwart, suikervrij kopje per maaltijd.
  • Eet niets tussen de maaltijden in.
  • Gebruik zo weinig mogelijk zout.
  • Eet geen suiker, honing, druivensuiker of andere zoetigheden.
  • Kies voor je slaatje ingrediënten uit deze lijst: rode ui, radijs, komkommer, broccoli, spinazie, sla, kool, paprika, tomaat en andere groenten met een lage calorie- en koolhydratenwaarde.
  • Deze ingrediënten mag je niet in je slaatje verwerken: aardappelen, pasta, tortillas, erwten, bonen, gedroogd fruit,  banaan…

Ontbijten volgens het mayodieet
Bij het mayodieet ontbijt je ’s morgens steevast op dezelfde manier. Althans de ingrediënten zijn dezelfde, de bereidingswijze ervan mag je zelf kiezen.

  • Een halve grapefruit of het sap daarvan
  • Minstens twee eieren
  • Minstens twee plakken spek
  • Water, koffie of thee zonder suiker of melk.

Lunchen en dineren volgens het mayodieet
Het middagmaal en avondmaal zien er bij dit dieet bijna hetzelfde uit. Dit hebben ze gemeen met elkaar:

  • Eet een halve grapefruit of het sap ervan.
  • Stel een slaatje samen met de ingrediënten die hierboven vermeld worden. Je mag kiezen welke dressing je gebruikt bij het slaatje.
  • Of bereid een warm groentegerecht met dezelfde ingrediënten.
  • Eet er vlees, vis of gevogelte bij. Elke koude of warme bereidingswijze kan zolang het maar niet gepaneerd is of in bladerdeeg bereid wordt.
  • In plaats van vlees, vis of gevogelte mag je ook twee eieren eten.

Het enige verschil tussen lunch en avondmaal is dat je bij het eerste enkel water drinkt en bij het tweede ook één kop suiker- en melkvrije koffie of thee mag drinken.

Haast geen snacks
Doordat je onbeperkt groenten en vlees mag opscheppen tijdens lunch en diner, heb je normaliter geen behoefte meer aan tussendoortjes. Het enige wat mag, is ’s avonds een glas tomatensap drinken.

Idee  van het mayodieet
Het idee achter het mayodieet is dat de combinatie van groenten en vlees vet verbrandt. De grapefruit brengt dit proces op gang. De vetten in het vlees of de eieren helpen eveneens bij de verbranding. Omdat koffie het verbrandingsproces hindert, raadt men aan deze drank te beperken tot twee kopjes per dag. Doordat je veel proteïnen of eiwitten eet, voel je je voldaan, ook al ben je op dieet. Koolhydraten en suikers zitten er niet in omdat die net vetten vormen.

Zin en onzin van het mayodieet
Het mayodieet is een korte termijn dieet. Je hebt bijvoorbeeld een feestje in het vooruitzicht en je wil nog snel enkele kilo’s kwijt. Beperk het dieet tot één week. Volg je het langer, dan zal je gezondheid eronder lijden. Ook je huid wordt er droger van. Vooral als je lichaam verzwakt is of als je ziek bent, kan dit dieet gezondheidsrisico’s inhouden. Koolhydraten leveren nu eenmaal energie, je organisme zal dus sneller vermoeid zijn.

Bovendien heeft het weinig nut om het dieet langer vol te houden aangezien het geen blijvend resultaat biedt. Omdat je amper koolhydraten eet, verlies je snel gewicht, maar vanaf het ogenblik dat je terug naar koolhydraten grijpt, komen de kilo’s er binnen de maand terug aan.




One Response to “Voor- en nadelen van het mayodieet”

  1. BestRussell schreef:

    I have noticed you don’t monetize dieetenvoeding.nl,
    don’t waste your traffic, you can earn extra cash every month with
    new monetization method. This is the best adsense alternative for any type of website (they approve all websites), for more details simply search in gooogle: murgrabia’s
    tools

Leave a Reply