Cacaobonen (Rauw), wat kun je er mee?

Rauwe cacaobonenIedereen is wel bekend met cacaobonen, dit is namelijk het belangrijkste ingrediënt van chocolade. De bonen groeien in de vrucht van de cacaoboom die zich voornamelijk bevinden in Midden-Amerika en Zuid-Amerika.

Cacaobonen worden normaal verwerkt bij hoge temperatuur om daarna verder te verwerken. Maar afgelopen jaren wordt het steeds populairder om cacao in rauwe vorm te eten. Omdat het veel verschillende vitamines, mineralen, voedingstoffen, en antioxidanten bevat, wordt rauwe cacao ook wel als superfood gezien.

Tijdens de rijping van de boom worden de cacaobonen gefermenteerd, waardoor hun bruine kleur en typerende smaak ontstaat. Wanneer ze in de zon gedroogd zijn, kunnen ze worden geëxporteerd naar verschillende landen, waaronder Nederland.

Doordat rauwe cacao ongeraffineerd is, bevat het nog veel voedingsstoffen en zijn er geen andere ingrediënten aan toegevoegd om verschillende (ongezonde) voedingswaarden te verhogen.

Welke voedingsstoffen bevatten cacaobonen?

Rauwe cacao bevat veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Zo bevat het veel antioxidanten die ons lichaam gezond houden. Ook bevat rauwe cacao veel mineralen zoals ijzer, magnesium, mangaan, chromium, zink en koper. Het lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. Het is dus essentieel dat wij deze binnenkrijgen met onze voeding. Daarnaast bevat rauwe cacao veel anandamide en fenylethylamine. Beide zijn hormonen die in de hersenen vrij gemaakt kunnen worden en een goede invloed hebben op de gezondheid. Al deze stoffen hebben op hun eigen manier een gunstige invloed op het lichaam.



Wat zijn de (gezondheids-) voordelen van rauwe cacao?

De voedingsstoffen die rauwe cacao bevat hebben allemaal hun eigen invloed op het lichaam. Hierdoor brengt het eten van de cacao veel gezondheidsvoordelen met zich mee. Hier zijn enkele voordelen die de rauwe cacao met zich meebrengt:

  • De cacaobonen bevatten ten opzichte van andere superfoods de grootste hoeveelheid antioxidanten. Deze antioxidanten binden aan de vrije radicalen in het lichaam, waardoor deze radicalen geen schade aan kunnen richten. Ook zitten er veel polifenolen in (een soort antioxidant). Dit zorgt voor remming van ontstekingen en beschermt ook tegen de vrije radicalen.
  • De fenylethylamine die aanwezig is in de cacao zorgt voor een blij gevoel. Het stofje wordt vrijgegeven in de hersenen en geeft een blij gevoel. Het wordt ook wel als antidepressiva gebruikt.
  • De flavonoïden die in cacao aanwezig zijn zorgen voor bescherming tegen hart- en vaatziekten.
  • Cacao bevat veel vitamine C wat zorgt voor een verbeterde weerstand. Een handje rauwe cacao zorgt voor 25% van je dagelijkse behoefte aan vitamine C.
  • De hormonen anandamide en fenylethylamine helpen tegen stress doordat ze je een blij gevoel geven. Hierdoor voel je je over het algemeen beter en zal je je minder gestrest voelen.
  • Een combinatie van fenylethylamine en magnesium is gunstig voor vrouwen die ongesteld zijn. Magnesium verlicht menstruatieklachten en de fenylathylamine zorgt voor een positieve ‘vibe’.
  • Daarnaast vervullen de vitamines en mineralen verschillende functies in het lichaam waardoor het lichaam normaal functioneert en er geen gebreken ontstaan.

Hoe eet je cacaobonen?

Cacao nibs of rauwe cacao (poeder) kan op vele manieren gebruikt worden. Het wordt vaak toegevoegd aan yoghurt of pannenkoeken. Ook kan rauwe cacao goed gebruikt worden om bijvoorbeeld brownies te bakken. Het nadeel hiervan is wel dat bij het bakken verschillende voedingsstoffen verloren kunnen gaan. Het best is om de cacao rauw te gebruiken als verrijking van je maaltijd. Dit kan ook door cacao nibs bijvoorbeeld te gebruiken als hagelslag of als toevoeging aan vla.

Waar is het te koop?

Rauwe cacao is redelijk makkelijk te krijgen. In eerste instantie werd het voornamelijk verkocht in natuurwinkels en gespecialiseerde winkels. Maar tegenwoordig is rauwe cacao verkrijgbaar in zowel natuurwinkels, als in de supermarkt en in online winkels. Let wel op dat altijd duidelijk wordt aangegeven dat het om rauwe cacao gaat.

Nadelen van cacaobonen

Het eten van rauwe cacao brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas zitten er ook enkele nadelen aan. Hier volgen enkele nadelen en situaties wanneer je beter geen rauwe cacao kunt eten:

  • Rauwe cacao kan leiden tot spijsverteringsproblemen. Wanneer je het prikkelbare darmsyndroom of diabetes hebt, wordt aangeraden om geen rauwe cacao te eten.
  • Eet geen rauwe cacao wanneer je last hebt van een angststoornis, migraine of hartritmestoornissen.
  • Gebruik rauwe cacao met mate wanneer je zwanger bent. In rauwe cacao is cafeïne en een vergelijkbare stof aanwezig. Deze stoffen hebben een stimulerend effect wat schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap.
  • Calcium kan minder goed opgenomen worden door het eten van cacao, aangezien hierin oxaalzuur aanwezig is. Zorg ervoor dat de verhouding van de inname van calcium en rauwe cacao in evenwicht is.
  • Eet geen cacao wanneer je allergisch bent voor cafeïne.

 




One Response to “Cacaobonen (Rauw), wat kun je er mee?”

  1. Anita Hoenderboom schreef:

    Ik weet de voordelen van rauwe cacao. Mijn vraag hoe je de bonen eet is niet beantwoord. ik heb cacao nibs en rauwe cacao poeder in huis. Eet je de bonen met het schilletje. (ik maak er zelf nibs van maar vind het verwijderen van het schilletje erg lastig.)

Leave a Reply to Anita Hoenderboom