Gevolgen vitaminetekort

geen vitaminetekortVitamines zijn essentiële voedingsstoffen voor het lichaam. Elk vitamine vervult zijn eigen belangrijke functies. Wanneer er een vitaminetekort ontstaat aan een vitamine kan dit ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Per vitamine wordt aangegeven wat de gevolgen zijn van een tekort en door het eten van welke producten dit voorkomen kan worden.

Vitamine A tekort

Vitamine A tekort ontstaat alleen wanneer er een lange tijd geen vitamine A of bètacaroteen geconsumeerd is. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet tot vitamine A.

Een tekort aan vitamine A zorgt voor een lage weerstand, een droge huid en dof haar. Wanneer er een chronisch tekort is, kan het gezichtsvermogen verstoord worden, nachtblindheid ontstaan of totale blindheid optreden.

Vitamine A komt veel voor in vis, lever, boter, groenten en fruit. Margarine en andere boterproducten worden verrijkt met vitamine A.

Vitamine B1 tekort

Bij een vitamine B1 tekort wordt het zenuwstelsel beschadigd en kunnen er symptomen optreden als depressie, irritatie, geheugenverlies en concentratieproblemen. Daarnaast kunnen de spieren verzwakken, reflexen verslechteren, de eetlust verminderen, gewicht afnemen en raakt de maag verstoord.

Om dit te voorkomen kunnen de volgende producten geconsumeerd worden: graanproducten en varkensvlees.

Vitamine B2 tekort

Wanneer er een tekort aan vitamine B2 is, ontstaan er vaak ontstekingen op de huid en dan vooral bij de mondhoeken. Ook kan het zorgen voor vermoeidheid doordat zuurstof in het bloed niet goed wordt getransporteerd.

Een tekort aan vitamine B2 kan worden voorkomen door graanproducten, vlees, zuivel, groenten en fruit te eten.

Vitamine B3 tekort

Een vitamine B3 tekort komt niet erg vaak voor, maar kan wel voorkomen. Wanneer er wel een tekort aan vitamine B3 is, kan de huid gaan ontsteken en ontstaat er uitslag. Ook kan je er vermoeid door raken en tast het slijmvlies op de tong, in de mond en in de darmen aan.

Om een vitamine B3 tekort te voorkomen is het belangrijk om vlees, gevogelte, vis, graanproducten, zaden en noten te eten.

Daarnaast kan het lichaam vitamine B3 maken uit eiwitten en zijn eiwitrijke producten hierbij ook belangrijk.

Vitamine B5 tekort

Een tekort aan vitamine B5 treedt vaak alleen op als iemand ondervoed is. Een tekort aan vitamine B5 zorgt voor branderige, pijnlijke voeten.

Een tekort kan makkelijk voorkomen worden door regelmatig vlees, eieren, aardappelen, vis, melk of groenten en fruit te eten.



Vitamine B6 tekort

Bij baby’s kan een tekort aan vitamine B6 leiden tot stuiptrekkingen, braken en gewichtsafname.

Normaal gesproken zorgt een vitamine B6 tekort tot ontstekingen van de huid en de tong, verwardheid, depressie en vermoeidheid.

Het tekort aan vitamine B6 kan voorkomen worden door aardappelen, graanproducten, peulvruchten, vis, vlees of eieren te eten.

Vitamine B8 tekort

Een vitamine B8 tekort komt niet vaak voor, aangezien de vitamine in veel producten voorkomt. Wanneer er toch een tekort ontstaat, kan dit leiden tot ontstekingen aan de tong, huidaandoeningen, vermoeidheid, bloedarmoede, spierpijn of depressie.

Vitamine B8 is aanwezig in veel voedingsmiddelen en kan makkelijk worden voorkomen. Enkele producten waar het in voorkomt zijn pinda’s, noten, melk, eieren en sojaproducten.

Vitamine B11 tekort

Een tekort aan vitamine B11, oftewel foliumzuur, kent vele gevolgen. Zo zorgt een tekort voor veranderingen van rode- en witte bloedcellen en voor een verslechterde opname van andere voedingsstoffen.

Verschijnselen van een tekort aan vitamine B11 zijn gewichtsafname, moeheid en verminderde eetlust.

Een tekort aan foliumzuur tijdens de zwangerschap kan leiden tot de geboorte van een baby met een open ruggetje.

Om een tekort aan foliumzuur te voorkomen kunnen veel fruit, groenten en volkoren producten gegeten worden. Aan zwangere vrouwen wordt aangeraden om foliumzuur supplementen te gebruiken.

Vitamine B12 tekort

Wanneer een tekort aan vitamine B12 ontstaat, kan dit zorgen voor bloedarmoede, moeheid, verminderde eetlust en ademtekort.

Wanneer iemand een tekort aan vitamine B12 heeft, kan dit ook weer leiden tot een foliumzuurtekort doordat er een samenwerking is tussen de twee vitamines.

Een tekort aan vitamine B12 kan voorkomen worden door regelmatig dierlijke producten te consumeren.

Vitamine C tekort

Het eerste gevolg van een vitamine C tekort is simpelweg een verminderde weerstand, slechtere genezing van wonden en verslechterde opbouw van weefsels.

Een tekort aan vitamine C kan in het ergste geval scheurbuik tot gevolg hebben. Hierbij treedt gewichtsafname, moeheid en bloedingen op.

Om een vitamine C tekort te voorkomen is het belangrijk om veel aardappelen, groenten en fruit te eten.

Vitamine D tekort

Vitamine D is nodig voor de opname van calcium in het lichaam. Wanneer een vitamine D tekort ontstaat, leidt dit tot slechte kwaliteit van de botten. Bij een vitamine D tekort kan osteoporose ontstaan en het kan leiden tot spierverzwakking en –krampen.

Een tekort aan vitamine D kan voorkomen worden door zoveel mogelijk zonlicht op te nemen.

De enige voedingsmiddelen waar vitamine D in aanwezig is, zijn vette vissoorten en margarines verrijkt met vitamines.

Vitamine E tekort

Bij een vitamine E tekort kunnen de hersenen beschadigd raken en bloedarmoede ontstaan. Een vitamine E tekort komt echter bijna nooit voor, behalve als gevolg van een storing in de opname van voedingsstoffen.

Een tekort is makkelijk te voorkomen door plantaardige oliën, noten, granen, zaden, groenten en fruit te eten.

Vitamine K tekort

Een vitamine K tekort kan leiden tot een verslechterde bloedstolling, waardoor bloedingen ontstaan.

Vitamine K wordt voor een gedeelte door het lichaam zelf aangemaakt en komt daarnaast voor in enkele voedingsmiddelen.

Om een tekort aan vitamine K te voorkomen is het belangrijk om groene groenten, plantaardige oliën, zuivel, fruit, brood, kip, vlees en eieren te eten.

Goede Voeding voorkomt Vitaminetekort

Eet gezond en gevarieerd! Daarmee voorkom je normaal gesproken een vitaminetekort. Een vitaminetekort kan dan alleen nog ontstaan door verslechterde opname. Vaak speelt dit wanneer er darmproblemen zijn. Neem in dat geval contact op met je arts.

Supplementen tegen Vitaminetekort

Ben je bang dat je niet voldoende vitaminen binnen krijgt en mogelijk last hebt van een vitaminetekort, dan kun je er voor kiezen om ook supplementen te gebruiken. Met een multivitamine kun je voor een groot deel in je dagelijkse behoeftes aan vitaminen voorzien. Een multivitamine is echter geen vervanging voor gezonde voeding. Het kan een gezonde voeding wel ondersteunen om een vitaminetekort te voorkomen.

 




Leave a Reply