Voedingssupplementen

Voedingssupplementen zijn er in alle soorten en maten. Iedereen kent wel de multivitames en bruistabletten. Vitamine complexen zijn de meest gebruikte vorm van voedingssupplementen, maar er zijn nog heel wat meer producten op de markt die als aanvulling op de normale voeding gebruikt kunnen worden.

Vooral voor sporters, voor wie voedingssupplementen een welkome aanvulling kunnen vormen omdat hun trainingsschema een grotere behoefte aan bepaalde stoffen met zich meebrengt, bestaat er een ruim assortiment. Eiwit supplementen vind je in iedere sportschool en sport speciaalzaak en de zogenaamde ‘fat burners’ vinden via het internet ook gretig aftrek. Daarnaast zijn bijvoorbeeld glutamine, cafeïne en prohormonen populaire voedingssupplementen onder sporters.

Maar wat doen al die voedingssupplementen nou echt voor je lichaam? Heb je ze wel echt nodig? En hoe bepaal je welke voedingssupplementen voor jou geschikt zijn? Op deze website lees je er meer over.

Voedingssupplementen: Wanneer heb je ze nodig?

Over het algemeen kun je als gemiddeld actieve sporter prima toe met een gevarieerd, uitgebalanceerd dieet en hoef je niet per sé dagelijks voedingssupplementen te nemen. Dat zal haast iedere diëtist en voedingsdeskundige je vertellen. Je krijgt als je er gezonde eetgewoontes op na houdt voldoende vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen binnen.

Maar, vrijwel niemand is in staat zich elke dag aan een gezond dieet te houden zonder voedingssupplementen te gebruiken. Een onregelmatig ritme, een veeleisende studie, een drukke baan of nog drukkere kinderen: gezond eten schiet er in ieder huishouden wel eens bij in. Alleen al daarom is het verstandig je te verdiepen in voedingssupplementen.

Voedingssupplementen helpen je om je lichaam dat te geven wat het iedere dag nodig heeft. Vitamine- en mineralen complexen vormen een goede aanvulling op de dagelijkse maaltijden. Iemand die veel sport kan daarnaast een grotere behoefte hebben dan de gemiddelde aan bepaalde voedingsstoffen, wat het moeilijker maakt hier met de normale voeding aan te voldoen. Vitamine- en mineralencomplexen kunnen dan uitkomst bieden.

Daar komt nog bij, dat veel sporters niet alleen willen voorzien in alle dagelijks aanbevolen hoeveelheden om hun lichaam gezond te houden. Ze willen vaak nét dat beetje extra dat hen helpt de prestaties te verbeteren. Een groter uithoudingsvermogen, meer spieren of kracht opbouwen. Eiwit supplementen, glutaminen, caffeïne, prohormonen: de lijst voedingssupplementen die gebruikt worden door sporters kunnen we eindeloos aanvullen.
Dieetenvoeding adsens



Maar wanneer heb je nou echt voedingssupplementen nodig? We zetten hier de belangrijkste redenen om voedingssupplementen te gebruiken, voor je op een rijtje:

Voedingssupplementen omdat je wilt afvallen en bent op dieet.

Bij vrijwel ieder dieet wordt de totale calorie-inname beperkt óf het soort voedingsmiddelen dat je mag eten. In beide gevallen is de kans groot dat je tekorten krijgt aan bepaalde voedingsstoffen. Vitamine- en mineralencomplexen kunnen je dan helpen te voorzien in je dagelijkse behoeftes, zónder dat je daardoor minder snel afvalt. Ook een aminozurencomplex kan een welkome aanvulling vormen op je dieet.

Hou er rekening mee, dat zodra je een dieet volgt onder de 1500-1750 kilocalorieën per dag, dat het dan onmogelijk is om te voldoen aan je dagelijkse voedingsbehoeftes. Bij een dergelijk dieet zijn voedingssupplementen noodzakelijk!

Voedingssupplementen omdat je vegetariër bent.

Over het algemeen houden vegetariërs er een gezond eetpatroon op na; vaak zelfs gezonder dan dat van de meeste vleeseters. Toch kan het als je vegetarisch eet, verstandig zijn na te gaan of je wel voldoende eiwitten, ijzer, calcium en vitamine B binnenkrijgt. Voor veganisten, die helemaal niets eten dat van dieren afkomstig is, zijn voedingssupplementen zelfs onmisbaar. Zij moeten de dagelijkse maaltijden altijd aanvullen met voedingssupplementen om voldoende vitamine B binnen te krijgen; hiervan vind je bepaalde varianten namelijk alléén in dierlijke producten.

Voedingssupplementen omdat je een allergie of een voedselintolerantie hebt.

Wanneer er bepaalde voedingsmiddelen zijn die je niet mag of kan eten, dan heb je in de meeste gevallen behoefte aan extra ondersteuning in de vorm van voedingssupplementen. Veelvoorkomende allergieën en voedselintoleranties zijn koemelkallergie, coeliakie en notenallergie. Bij alle vormen is het belangrijk met je arts of diëtist te overleggen over welke voedingssupplementen voor jou noodzakelijk zijn.

Voedingssupplementen omdat je onregelmatig eet, slaat soms maaltijden over of eet regelmatig kant-en-klaar producten.

Als je af en toe een dag hebt dat je ongezond eet, vul dan op die dagen je maaltijden aan met voedingssupplementen. Zeker als je veel sport, kan één dag al het effect van een hele training teniet doen. Of je een vitaminecomplex, eiwit supplementen of nog andere voedingssupplementen nodig hebt, is geheel afhankelijk van wat er in jouw persoonlijke dieet nog wel eens ontbreekt.

Je eet al gezond maar wilt graag extra spieren opbouwen.

voedingsupplementen en sportBijna iedereen die intensief bezig is om extra spiermassa te kweken, kan wel wat extra eiwitten gebruiken. Eiwit supplementen vervangen de eiwitten uit de dagelijkse voeding niet, maar vormen voor bijna iedere krachtsporter een onmisbare aanvulling. Ook HMB (beta-hydroxide beta-methyl butyraat, met een hele mond vol) kan van nut zijn; het versnelt spierherstel en ondersteunt spieropbouw. Daarnaast zijn creatine en prohormonen populaire voedingssupplementen bij krachtsporters omdat ze de spiermassa helpen vergroten.

Je eet al gezond maar wilt je uithoudingsvermogen nog meer vergroten.

Voor de meeste duursporters geldt, dat ze met de gewone dagelijkse voeding voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Maar vooral tijdens de –lange- trainingen en wedstrijden zijn voedingssupplementen haast onmisbaar. Van energierepen voor snelle energie, sportdranken met natrium en kalium tot cafeïne: veel duursporters zouden niet zonder kunnen.




Leave a Reply