10 tafelgeboden

10 tafelgeboden om gezond te eten en gezond te blijven

1. Evenwichtig zult gij eten

Om gezond te blijven, zijn meer dan 40 verschillende voedingsstoffen nodig. Dat lukt geen enkel voedingsmiddel in zijn eentje. Daarom moet u dus gaan afwisselen en combineren. Gebruik de voedingsdriehoek en eet gevarieerd en evenwichtig.

2. Geen koolhydraat zult gij vergeten

Brood, rijst, pasta’s, granen en aardappelen heeft u nodig. Meer nog, de helft van de calorieën die u eet zou uit deze koolhydraten moeten komen.
Maar beperk u niet tot wit brood. Eet ook volkoren brood en volkoren pasta’s. Die bevatten meer vezels, die geen calorieën bevatten en uw hongergevoel stillen. Prima afslankers, dus.
Vezels vindt u trouwens ook in peulvruchten (linzen, droge bonen, spliterwten) en in groenten en fruit.

3. Van fruit en groenten zult ge hou’en

Probeer dagelijks ten minste 2 stukken fruit en 300 gram groenten te eten, en dan nog liever vers fruit dan fruitsap. Fruit en groenten leveren naast vezels heel wat beschermende voedingsstoffen.

4. Goed en langzaam zult ge kauwen

Neem uw tijd om te eten. Niet alleen verteert gekauwd voedsel beter, door het rustig te kauwen eet u ook minder. U bent zich bewuster van uw lichaam en dus merkt u vlugger wanneer u teveel aan het eten bent. Leg ook uw vork eens neer tussen twee happen. Ook dat brengt rust.

5. Eet vol vreugde, maar eet matig

Als u kleinere, gematigde porties eet, kunt u alles blijven eten wat u graag at. U hoeft niets te schrappen. Met gematigde porties bedoelen we dan: 100 g mager vlees, een stuk fruit, een halve kop ongekookte pasta of rijst, 50 ml ijs. Minder en toch lekker.

6. Eet met smaak en regelmatig

Sla geen maaltijden over, vooral het ontbijt niet. Maaltijden schrappen geeft een vervelend hongergevoel waardoor u nadien gaat “overeten”. Uw lichaam wil ’s morgens bijvoorbeeld zo vlug mogelijk energie, en als het dit niet krijgt, dan zal het bij de volgende maaltijden des te meer energie gaan hamsteren.
Tussendoortjes zijn helemaal niet verboden. Integendeel, ze helpen u ook het hongergevoel te onderdrukken. Let er alleen op dat het gematigde tussendoortjes en gezonde tussendoortjes (dus geen chocoladerepen) blijven, en geen volle maaltijden.

7. Water zult gij drinken

U heeft minstens 1,5 l vocht per dag nodig. Bij warm weer en zware activiteiten is dat zelfs nog een pak meer. We denken dan meteen aan water, maar fruitsappen, thee en koffie kunnen een aangename afwisseling zijn.
Begin uw dag met een paar glazen water, neem een volle fles mee naar uw werk en drink ze leeg vóór de avond. Het is ook goed om water te drinken wanneer u ’s nachts wakker wordt, dat helpt uw lichaam te zuiveren. Water is veel minder saai dan u denkt, u kunt variëren met plat, bruisend, bronwater, kraantjeswater of overschakelen op kruidenthee, bouillon, granenkoffie of soep.

8. Zoveel ge kunt, zult ge bewegen

Bewegen hoort logisch thuis op deze pagina over voedsel, omdat het een nu eenmaal niet zonder het ander kan. Matige fysieke activiteit helpt u die extra energie te verbranden. Bovendien is sport goed voor de bloedcirculatie en voor uw hele lichaam.

9. Naar juiste voedingsgewoontes zult gij streven

Er bestaan geen “goede” of “slechte” voedingsmiddelen, er bestaan enkel slechte voedingsgewoontes. U hoeft zich niet schuldig te voelen bij het eten van uw lievelingsgerecht, maar tracht te eten in gematigde porties.
Streef naar een evenwichtige en gevarieerde voeding. Kies bij vlees voor kleine porties mager vlees: rundvlees, kalfsvlees, gevogelte. Vis mag, tenzij u voor gefrituurde, gepaneerde of in olie ingelegde vis gaat. Eet minstens twee stukken fruit per dag. Kies voor verse of diepvriesgroenten en eet elke dag een portie rauwkost. Brood, deegwaren, rijst en aardappelen zijn geen dikmakers, de saus of het beleg waarmee u ze garneert wel. Vermijd zoveel mogelijk vetten. Koken zonder vet kan: pocheren, stomen, grillen, in aluminiumfolie of in de microgolfoven.
Als u toch vet gebruikt in de keuken, neem dan volgende regel in acht:
1 eetlepel olijfolie per persoon per gerecht.

10. Gezond is uw manier van leven

Pas uw levensstijl geleidelijk aan. Meteen uw leven helemaal veranderen, is niet haalbaar. Met de voorgaande negen regels, kunt u dit weer in evenwicht brengen. Gezond eten is immers een opdracht voor het leven, niet voor een week of enkele maanden.




Leave a Reply