Bonen gezond! Ontdek de Gezondheidsvoordelen!

bonen gezondZijn bonen gezond? Absoluut! Maar toch worden bonen relatief maar weinig gegeten. Dit terwijl er zo veel soorten zijn en je er nog meer recepten mee kunt maken. Ontdek hier waarom bonen gezond zijn.

Bonen kunnen goed gegeten worden als bijgerecht, maar hier wordt vaak in eerste instantie niet aan gedacht door de consument. Dit is er zonde, want er zijn veel verschillende soorten bonen die elk hun eigen positieve eigenschappen bevatten. De verschillende soorten bonen en hun eigenschappen zullen worden behandeld.

Bonen in het algemeen zijn zaden die gedroogd zijn. Deze bevatten veel voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen. Er worden veel verschillende soorten bonen verkocht, bijvoorbeeld witte bonen, bruine bonen, limabonen, zwarte bonen et cetera. Bonen, ook wel peulvruchten genoemd, leveren evenveel calorieƫn als granen, maar leveren 2 tot 4 keer meer eiwitten dan granen. Doordat het kleine eenheden zijn rijk aan voedingsstoffen kunnen ze goed gecombineerd worden met veel voedingsproducten.

Wat zijn de bekendste bonen en wat zijn hun gezondheidsvoordelen?

Bruine bonen

Bruine bonen kunnen bijdragen aan het verlagen van het cholesterolgehalte en helpen om het hart gezond te houden.

Bruine bonen bevatten veel vezels waardoor het een verzadigd gevoel geeft en gebruikt kan worden bij gewichtsverlies. Als iemand een verzadigd gevoel heeft, krijgt diegenen minder de neiging om meer te gaan eten.

Bruine bonen bevatten veel voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, magnesium, koper, ijzer, kalium, fosfor, mangaan, foliumzuur, vitamine K, tryptofaan en molybdeen.

Zwarte bonen

Ook zwarte bonen helpen bij de gezondheid van het hart en bij het laag houden van het cholesterolgehalte.

Zwarte bonen helpen mensen met bijvoorbeeld diabetes hun bloedsuikerspiegel op een stabiel niveau te houden.

De bonen zijn rijk aan de voedingsstoffen eiwitten, vezels, mangaan, foliumzuur, ijzer, fosfor, magnesium, molybdeen en thiamine.



Pintobonen

Van pintobonen wordt gezegd dat zij voedingsstoffen bevatten die kunnen helpen om maag- en darmkanker te voorkomen. De bonen zorgen ervoor dat sommige gifstoffen in het lichaam sneller bewegen en dus sneller worden uitgescheiden.

Ook pintobonen verlagen het cholesterol en dragen bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Daarnaast dragen ze bij aan een goede bloedcirculatie, doordat het bloed makkelijker blijft stromen.

Pintobonen bevatten veel vezels, eiwitten, kalium, ijzer, koper, fosfor, tryptofaan, foliumzuur en molybdeen.

Limabonen

Ook limabonen bevatten veel voedingsstoffen die genoemd zijn bij bovenstaande bonen. Limabonen komen echter niet gedroogd of ingeblikt tegen.

Limabonen voorkomen slechte bloedcirculatie, gewichtstoename, darmkanker, diabetes, hart- en vaatziekten, hoge bloedsuikerspiegel, stress en vermoeidheid.

Witte bonen

Witte bonen bevatten alle eerdere genoemde voedingsstoffen die de bonen gezond maken en daarmee bijdragen veel gezondheidsproblemen te voorkomen.

Witte bonen worden gemaakt voor gebakken bonen gerechten, ze zijn te vinden in blik of gedroogd.

Sojabonen

Sojabonen onderscheiden zich van alle andere bonen, doordat het een volledige eiwitbron is. De sojaboon bevat alle essentiƫle aminozuren die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren.

Bonen gezond en veelzijdig

Bonen zijn erg veelzijdige producten en kunnen in veel gerechten gebruikt worden. Daarnaast zijn ze extreem voedzaam en gezond. Doordat de producten niet bewerkt zijn, bevatten zij gezonde vezels en blijft de bloedsuikerspiegel redelijk constant.

Om de gezondheidsvoordelen van bonen te ervaren, zijn maar drie tot vier kopjes bonen per week nodig. Je kunt ze verwerken als hoofdmaaltijd of als bijgerecht.

 




Leave a Reply