Duurzaam eten verlaagt de CO2-uitstoot!

duurzaam eten, vegetarischWist jij dat door bewust te kiezen wat je eet, je een steentje bij kunt dragen aan het beperken van de klimaatverandering? Duurzaam eten draagt namelijk bij aan een lagere CO2- uitstoot.

Tegenwoordig letten veel consumenten daarom steeds meer op alles wat gekocht en gegeten wordt. Hierbij gaat het vaak in de eerste plaats voornamelijk om gezondheid, maar toch ook om duurzaamheid. En het mooie is dat deze twee vaak samen gaan.

Het produceren van voedingsmiddelen is voor de wereld erg milieubelastend. Om de aarde langer in stand te houden, is het belangrijk om rekening te houden met de belasting van het milieu. Dit kan bijvoorbeeld door minder met de auto te gaan, maar ook door op te letten wat je eet. Namelijk 20% tot 35% van de CO2-uitstoot is afkomstig van het produceren en het consumeren van voedingsmiddelen.

Hoe moet je duurzaam eten?

Duurzaam eten kan tot stand worden gebracht door in principe niet meer te eten dan je lichaam nodig heeft.

Dierlijke eiwitten erg milieubelastend. Wanneer je dit weet, kun je door minder dierlijke eiwitten te consumeren ook bijgedragen aan duurzaam eten. Dierlijke eiwitten zijn veel te vinden in producten als kaas en vlees.

Duurzaam is een erg breed begrip. Het betreft dierenwelzijn, fair trade, natuurbehoud en het milieu. Bij duurzaamheid is de gedachte dat wij ons best doen, door duurzaam te leven, om de aarde leefbaar te houden voor volgende generaties.

Tips voor duurzaam eten!

Hier zijn wat tips voor duurzaam eten:

    • Eet niet meer dan je lichaam nodig heeft. Bij overgewicht moet de energie-inname worden verlaagd.
    • Consumeer minder suikerrijke producten zoals frisdrank, koekjes en snoep. Het lichaam heeft deze voedingsmiddelen niet nodig en de productie is erg belastend voor het milieu.
    • Verminder voedselverspilling.
    • Verminder de consumptie van dierlijke producten en verhoog de consumptie van plantaardige producten. Hierdoor wordt minder land gebruikt en wordt de CO2 uitstoot minder.
    • Veel peulvruchten, vis en noten eten in plaats van vlees. Deze producten zijn minder milieubelastend dan vlees en leveren eiwitten die normaal gesproken uit vlees gehaald worden.
    • Eet duurzame vis, minimaal 1 keer per week. Dit is gunstig voor de gezondheid en draagt bij aan duurzaamheid.




  • Gebruik niet meer zuivel dan nodig is. Vooral kaas heeft een hoge milieubelasting. Vloeibare zuivel is daarom beter dan niet-vloeibare zuivel.
  • Vervang frisdranken en alcoholische dranken zoveel mogelijk voor kraanwater en thee.
  • Consumptie van groente, fruit, aardappelen en graanproducten hebben een lage milieubelasting. Bij voorkeur ook nog de milieuvriendelijke varianten, zoals seizoengroenten en –fruit.

Duurzame keurmerken.

Duurzame producten kunnen makkelijk herkend worden aan verschillende keurmerken. Zo zijn er rondom het milieu de keurmerken EKO, Milieukeur, Erkend Streekproduct en Europees biologisch.

Voor dierenwelzijn zijn de keurmerken Scharrel, Label Rouge, Beter Leven, France Limousin en Vrije uitloop.

De belangrijkste keurmerken die betrekking hebben op arbeidsomstandigheden zijn UTZ certified, Fairtrede/Max Havelaar en Rainforest Alliance.

Daarnaast zijn nog veel meer verschillende keurmerken bij de duurzaamheidscategorieën.

Wil je duurzaam eten, dan helpen genoemde keurmerken je om verantwoorde keuzes te maken.

 




Leave a Reply