Dit Is Wat Je Moet Weten Over Eetgewoonten!

eetgewoonten, ieder pondje gaat door het mondje“Ieder pondje gaat door het mondje!” zei grootmoeder al. En dat heeft alles te maken met Eetgewoonten! Je wordt niet dik van de lucht, al denken sommigen van wel. Je gewicht is toegenomen doordat je meer hebt opgenomen dan je hebt afgevoerd. Dit alles heeft te maken met Eetgewoonten. Ontdek welke eetgewoonten voor jou funest zijn geweest en hoe je ze aanpakt!.

Eetgewoonten

Je eetgewoonten kunnen een oorzaak zijn voor overgewicht. Sta daarom eens stil bij je eigen eetgewoonten. Dan kun je eventueel je eetgewoonten aanpassen. Dit artikel behandelt:

  • Dikmakende eetgewoonten!
  • Inzicht in je eetgewoonten!
  • Registreer Je Eetgewoonten Eens In Een Eetdagboek!
  • Aanpassen van je eetgewoonten!
  • Richtlijnen voor goede eetgewoonten!
  • Meer Over Gezonde Eetgewoonten!
  • Jouw Ervaring met Eetgewoonten!

Dikmakende eetgewoonten!

Veel voorkomende eetgewoonten van mensen met overgewicht:

  • Ze eten sneller dan anderen;
  • Ze kauwen minder op hun voedsel;
  • Ze slikken het sneller door (schrokken);
  • ze scheppen vaker en meer op;
  • ze hebben minder aandacht voor hun eten omdat ze ondertussen iets anders doen, bijvoorbeeld TV kijken;
  • ze eten vaker tussendoortjes en hebben meer dan andere mensen de neiging om emoties op eten af te reageren.

Als dit herkenbaar is, ligt hier waarschijnlijk de (mede)oorzaak van je overgewicht.

Inzicht in je eetgewoonten!

Kijk voordat je aan een dieet begint eerst eens kritisch naar je eetgewoonten. Misschien is het veranderen van een aantal eetgewoonten al voldoende en is een streng dieet niet noodzakelijk. Sta eens stil bij de volgende zaken:

  • hoe snel eet ik?
  • hoe vaak kauw ik?
  • hoe vaak schep ik op?
  • hebt ik mijn aandacht bij het eten of de tv?
  • hoe vaak eet ik iets tussendoor?
  • eet ik vaak nog ‘s avonds laat iets?
  • ga ik meer eten als er spanningen zijn?




Registreer Je Eetgewoonten Eens In Een Eetdagboek!

Om beter inzicht te krijgen in je eetgewoonten is het aan te bevelen gedurende enkele weken een eetdagboek bij te houden. In dit dagboek houd je bij:

  • wat je precies eet;
  • hoeveel je eet;
  • wanneer je eet;
  • waarom je eet.

Kijk na enkele weken of er bepaalde patronen te herkennen zijn in je eetgewoonten en of deze bijdragen aan je overgewicht. Hiermee kun je vervolgens proberen je eetgewoonten te veranderen.

Aanpassen van je eetgewoonten!

Met je eetdagboek ontdek je waar bij jou de aan te pakken problemen liggen in je eetgewoonten. Hieronder volgen een aantal tips die je daarbij helpen:

  • Schrap ongewenst voedsel dat niet in een verantwoord voedingspatroon past;
  • beperk verleidingen: haal zo min mogelijk lekkers in huis en eet voordat je de stad ingaat;
  • zoek steun van anderen die je helpen en complimentjes geven bij kleine succesjes;
  • bouw het langzaam op. Ga niet rigoureus je eetgewoonten veranderen maar begin met kleine stapjes. Dan houd je het makkelijker vol;
  • maak afspraken met jezelf, schrijf ze op en kijk kritisch of je ze ook nakomt.

Richtlijnen voor goede eetgewoonten!

Wat zijn nu goede eetgewoonten? Enkele richtlijnen hiervoor zijn:

  • sla geen maaltijden over. Eet liever twee stevige maaltijden overdag dan een kleine maaltijd en acht tussendoortjes. Normale eetgewoonten bestaan uit drie maaltijden en maximaal drie tussendoortjes;
  • eet niet na 20.00 uur. ‘s Avonds gebruik je vaak minder energie dan overdag. Eet je na 20.00 uur nog dan heeft het lichaam geen tijd meer om alle energie te verbranden en wordt het restant als vet opgeslagen;
  • drink veel water, dit voorkomt onder andere een honger gevoel;
  • doe geen andere dingen tijdens het eten;
  • eet rustig en kauw goed zodat je goed verzadigd raakt;
  • eet veel vezelrijke voeding. Dit heeft ook een positieve invloed op je verzadigingsgevoel.

Enkele aanpassingen in het eetgewoonten kunnen op deze manier ook tot het gewenste resultaat leiden zonder dat je echt op dieet hoeft!

Meer Over Gezonde Eetgewoonten!

Wil je meer weten over gezonde eetgewoonten, ga dan naar voor altijd jong. Daar ontdek je welke gewoontes nog meer gezond voor je zijn.

Jouw Ervaring met Eetgewoonten!

Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring met eetgewoonten. Heb je al ontdekt waar voor jou de hobbels liggen? Hoe heb of ga je ze aanpakken? Heb je een leuke ervaring? Of heb je gewoon een goede tip? Zet het even hieronder, we lezen het graag. Ook wanneer je op dit artikel wilt reageren, kun je dat hieronder natuurlijk kwijt. Ook dat lezen we graag.

Bron: deze tekst stond voorheen op www.dieetpedia.nl. Deze site is geïntegreerd in dieetenvoeding.nl.

 

 




Leave a Reply