Fitness en voeding

Fitness en voeding gaan hand in hand. Training speelt natuurlijk een cruciale rol; voeding is wellicht nóg belangrijker. We geven je hier goed, praktisch advies voor beide.

Fitness en eten

Als je met gewichten traint is het belangrijk dat je voldoende eiwitten eet. Dat is algemeen bekend: vrijwel iedere sportschool verkoopt tegenwoordig eiwitsupplementen. Maar bij een goede voeding komt heel wat meer kijken. Supplementen vormen nooit een vervanging voor een gezond dieet.

Wat voor jou de beste voeding is, is afhankelijk van je training. Train je vooral om meer spiermassa te trainen, om je vetpercentage omlaag te krijgen, of vooral om sterker te worden? Het optimale dieet stel je samen met een specialist.

Fitness en voeding, bewegen.Over het algemeen geldt, dat iedereen die actief aan fitness doet, géén voedselgroepen moet uitsluiten (zoals bij een Koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld) en bijvoorbeeld méér calciumrijk voedsel nodig heeft. Om aan alle dagelijkse behoeftes te voldoen, kan een vitamine- en mineralencomplex uitkomst bieden. Van sommige voedingsstoffen heeft een sporter nou eenmaal meer nodig en dat is soms lastig met alleen de gewone maaltijden te binnen te krijgen.

Fitness en drinken

Voor iedereen geldt dat een minimum van anderhalf of twee liter water onmisbaar is in een gezond dieet. Maar hoeveel moet je nu drinken als je veel sport? Kun je ook teveel drinken?

Hoeveel je precies moet drinken, is net als wat betreft de voeding, afhankelijk van je training. Hou twee liter aan als je regelmatig aan fitness doet. Bovenop die hoeveelheid drink je ongeveer een glas water per vijftien minuten intensieve training. Werk je jezelf flink in het zweet en stijgt je lichaamstemperatuur behoorlijk tijdens je training, dan heb je die hoeveelheid zeker nodig. Train je met lichte gewichten en op je gemak dan kun je eventueel met minder toe.
Dieetenvoeding adsens



Fitness: blessures voorkomen

Blessures zijn een risico voor iedereen die aan fitness doet. De grootste veroorzakers van blessures zijn onzorgvuldigheid en onervarenheid. Veel sporters willen té veel, té snel. Blessures voorkomen zou hoger op de agenda moeten staan bij de gemiddelde sporter. Het komt maar al te vaak voor, dat een blessure roet in het eten gooit. Wanneer je -langdurig-  je training stil moet leggen vanwege een vervelende blessure, dan ben je soms verder van huis dan voordat je begon met fitness.

Een goed trainingsprogramma is van cruciaal belang, wil je blessures voorkomen. Op iedere sportschool zijn professionals aanwezig die je kunnen helpen een goed programma samen te stellen dat op jou persoonlijk is afgestemd. Zij hebben de kennis in huis wat betreft je mogelijkheden en je behoefte aan herstel. Wijk niet zomaar van het trainingsplan af.

Ook binnen een enkele training is een goede opbouw belangrijk. Doe een goede warming-up waarbij je de spieren opwarmt die je ook daadwerkelijk aan het werk gaat zetten in je training.

Geef je spieren tussen trainingen door de tijd om zich te herstellen. Ieder lichaam is anders, maar over het algemeen moet een belangrijke spiergroep zeker 36 uur met rust gelaten worden voordat je je er in de training weer op richt. Een enkele uitzondering hierop vormen de buikspieren: die kun je dagelijks trainen.

 




Leave a Reply