Ontbijt gezond? Zeker weten! Sla het niet over!

Ontbijt gezondOntbijt gezond en sla het niet over. Ontbijten is de start van je dag. Het geeft je energie en het zet lichaamsprocessen in gang om de dag door te komen. Niet verstandig dus om je ontbijt over te slaan of te verplaatsen naar de lunch.

Ontbijt – goed begin van uw dag

Bijna één Belg op zeven ontbijt niet of besteedt te weinig aandacht aan de eerste maaltijd van de dag. Vooral jongeren durven wel eens het ontbijt over te slaan.

Dit artikel legt het belang van een goed ontbijt nog eens uit.

Tussen het avondeten en het ontbijt liggen ongeveer tien uur. De voorraad energie in je lichaam is ’s morgens bijna helemaal uitgeput. Het ontbijt is bijgevolg een belangrijke maaltijd die je van voldoende energie zal voorzien om de dag te starten. Een gezond en evenwichtig ontbijt levert ongeveer 25% van de dagelijkse portie voedingsstoffen.

Het ontbijt is bovendien een ideaal moment voor gezellig samenzijn. Maak er dus tijd voor en geef je kinderen het goede voorbeeld.

Zijn er aanvaardbare excuses om het ontbijt over te slaan?

Neen, punt aan de lijn. Het is best mogelijk dat je ’s morgens geen honger hebt. Drink dan eerst een glas water of sinaasappelsap. Ga je vervolgens douchen en maak dan tijd voor je ontbijt. Een andere goede raad is om ’s avonds niet overvloedig en niet te laat te eten. Of indien dit echt niet helpt, verdeel het ontbijt en verbruik een tweede deel ervan in de loop van de voormiddag.

Ook mensen die willen vermageren, hebben geen excuus om niet te ontbijten. Van het overslaan van een maaltijd is trouwens nog niemand afgeslankt. Integendeel, een evenwichtig en gezond ontbijt zorgt ervoor dat je in de voormiddag geen honger hebt, waardoor je gemakkelijker van snoep, frisdrank en dergelijke afblijft.

Wanneer je ’s morgens weinig tijd hebt, dan kan het bijvoorbeeld handig zijn om de tafel de avond voordien te dekken. Of je laat de wekker iets vroeger aflopen.

Voor kinderen die ’s morgens niet willen ontbijten, kan een beetje creativiteit helpen. Zorg voor afwisseling en toon je kinderen dat een gezond ontbijt best lekker kan zijn.

Een gezond en evenwichtig ontbijt bestaat uit:

  • een graanproduct (brood, ontbijtgranen)
  • een melkproduct (melk, yoghurt, kaas)
  • vers fruit
  • drank (water, thee, koffie, fruitsap)

Wanneer we een bakkerij binnenstappen, hebben we dikwijls de keuze tussen verschillende soorten brood. Aan welk soort brood moeten we de voorkeur geven?

Het voordeel van een groot assortiment aan beschikbare broodsoorten is dat je gemakkelijk voor afwisseling kan zorgen. Geef echter de voorkeur aan volkoren-, bruin of grijs brood. Ontbijtkoeken leveren hoge hoeveelheden vetten en suiker en zijn dus zeker niet geschikt om iedere ochtend op tafel te zetten. Verbruik ze niet meer dan één keer per week.

En wat met het gebruik van light-producten bij het ontbijt?

Light-producten kunnen nuttig zijn voor mensen die hun gewicht en cholesterolgehalte willen beheersen. Maar, men moet echter goed voor ogen houden dat light niet altijd hetzelfde is als “mager”! Het vet in die light-producten is ofwel gedeeltelijk ofwel volledig verwijderd, maar deze producten leveren daarom nog niet minder energie dan een gewoon product. “Light” betekent dus zeker niet dat je dan plots heel veel van dat product mag eten.

Light-producten kunnen wel helpen om het aantal suikers en vetten beter onder controle te houden, maar ze bieden geen vermageringsgarantie. Gezond en evenwichtig eten blijft dus nog altijd de boodschap!

Bij een gezond ontbijt horen melkproducten.

Melkproducten zijn uitstekende leveranciers van eiwitten en calcium. Sommige (oudere) mensen verteren melkproducten minder goed. Zij moeten daarom goed verteerbare producten zoals yoghurt en andere gefermenteerde melkproducten gebruiken. Ook harde kazen vormen een alternatief, omdat ze al heel wat lactose zijn kwijtgeraakt. Daarnaast is er de laatste jaren een steeds gevarieerder gamma producten op basis van soja op de markt. Deze zijn volledig lactosevrij. Meestal zijn deze producten verrijkt met calcium waardoor ze een volwaardig alternatief vormen voor melkproducten.

Start de dag en ontbijt gezond. Neem er de tijd voor om je dag goed te beginnen.

 

 




Leave a Reply