Top 10 gezonde snacks!

Gezonde snacks amandelenJe wilt gezond eten, maar hebt tussen de maaltijden trek in iets. Kies dan voor gezonde snacks uit deze top 10. Gezonde snacks die je zo maakt en van geniet.

Mensen gaan steeds gezonder eten, maar het blijft lastig om snacks te vinden die gezond zijn. Vaak eet je toch een koekje of lekkere zoute nootjes of chips. Deze bewerkte producten bevatten veel koolhydraten, vetten en suikers. Om je een handje op weg te helpen om gezond te snacken, zijn de volgende producten perfect als gezond tussendoortje om je aan een gezond voedingspatroon te houden.

Top 10 Gezonde Snacks!

Iedereen kan een Mediterrane voeding eten. Deze voeding is rijk aan noten, fruit, groenten, peulvruchten, olijfolie, graanproducten (zoals brood) en vis.

Fruit.

Fruit is een gezond tussendoortje, omdat het veel vezels en vitamines bevat. Fruit bevat redelijk veel suikers, maar deze worden langzaam verteerd doordat zij in combinatie met vezels voorkomen. Hierdoor wordt de suiker langzaam opgenomen en blijft de bloedsuikerspiegel stabiel. Er wordt aangeraden om niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten, aangezien het veel suikers al calorieën bevat.

Noten.

In noten zijn veel gezonde vetten aanwezig en zijn daarom geschikt om te eten als tussendoortje. Daarnaast bevat het weinig koolhydraten en veel nuttige voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en eiwitten. Door het eten van noten vermindert je eetlust en hierdoor krijg je minder de neiging om onnodig te gaan snacken. Denk er wel aan om ongezouten noten te eten, aangezien zout natuurlijk slecht is voor de gezondheid.

Groenten.

Er zijn veel soorten groenten die je gemakkelijk en zonder bereiding als tussendoortje kan eten. Denk bijvoorbeeld aan worteltjes, avocado, komkommer of Cherrytomaatjes. Groenten zoals tomaat en komkommer bestaan voor het grootste deel uit water, waardoor ze weinig calorieën bevatten. Daarnaast bevatten ze wel vitamines, mineralen en geen suiker en vet. Om deze reden mag je in principe tussendoor onbeperkt groentes eten.

Peulvruchten.

Peulvruchten bevatten veel eiwitten, vezels en antioxidanten. Daarnaast bevatten zij weinig vet. De hoeveelheid koolhydraten in peulvruchten is vrij hoog, maar omdat deze koolhydraten langzaam opgenomen worden, zijn het goede koolhydraten. Onder peulvruchten vallen product zoals erwten, pinda’s en bonen.

Mueslireep.

Er zijn veel mueslirepen op de markt die veel suikers en vetten bevatten. Maar als je goed zoekt, zijn er ook gezonde mueslirepen verkrijgbaar. Mueslirepen zonder al te veel suiker en zoetstoffen, zonder transvetten en zonder smaakstoffen zijn prima. Daarnaast zijn er ook mueslirepen waarin noten verwerkt zijn. Ook notenrepen zonder al te veel suikers en vet kunnen dienen als gezonde snack.

Yoghurt.

Wanneer je yoghurt eet als tussendoortje, let er dan op dat je magere yoghurt kiest. Magere yoghurt bevat weinig vet en bevat veel eiwitten. Hierdoor raak je wel verzadigd, maar krijg je niet veel vet binnen.

Crackers.

Er zijn veel crackers die alleen slechte koolhydraten bevatten en verder geen gunstige voedingsstoffen. Maar tegenwoordig worden er steeds meer gezonde crackers verkrijgbaar. De gezonde crackers bevatten vaak veel vezels, extra pitten en zaden, weinig vet en weinig slechte koolhydraten.

Ei.

Een gekookt ei is een ideale gezonde snack. Een gekookt ei bevat veel eiwitten en geeft een verzadigd gevoel. Ten opzichte van een gebakken ei is een gekookt ei een stuk gezonder, aangezien het niet gebakken wordt in olie of boter.

Pure Chocolade.

Veel mensen eten chocolade als tussendoortje, maar dan wel vaak lekkere melkchocolade met hazelnoten of een praline vulling. Deze chocoladesoorten bevatten veel vet, suikers en koolhydraten. Pure chocolade is daarentegen een erg gezonde snack. Pure chocolade wordt de afgelopen tijd ook wel aangeprezen als superfood, aangezien het positieve effecten heeft op het lichaam. Teveel is natuurlijk nooit goed, maar enkele stukjes pure chocolade per dag is zeker gezond.

Meer over pure chocolade en de voordelen lees je in het artikel “10 redenen waarom pure chocolade gezond is!”

Olijven.

De smaak van olijven is niet voor iedereen weggelegd, maar wanneer je hier wel van houdt zijn olijven een prima snack. Olijven bevatten veel goede vetten en leveren zij weinig calorieën. Let er wel op dat je het niet in grote hoeveelheden eet. Olijven bevatten namelijk een redelijke hoeveelheid zout.

Nog meer gezonde snacks!

Wil je zelf iets meer aandacht besteden aan gezonde snacks of je geliefden, familie en vrienden eens verrassen met bijzondere gezonde snacks? Bestel dan nu het speciale recepten boek “Bites”! Het receptenboek met 75 gezonde snacks.

Receptenboek gezonde snacksAlle recepten zijn lekker en gezond en:

  • Eenvoudig zelf te maken
  • Zonder geraffineerde suiker
  • Kosten maximaal 30 minuten bereidingstijd
  • Ook lactose en glutenvrije recepten
  • Te maken met “gewone” ingrediënten
  • Vol voedzame koolhydraten
  • Vol vitamines en mineralen
  • Met gezonde vetten
  • Vol complexe eiwitten

Kortom allemaal lekkere en gezonde snacks!

Klik hier om het receptenboek “Bites” te bestellen!

 




Leave a Reply