Vetverbranding

Vetverbranding, hoe realiseer je dat? Als je wilt afvallen, dan wil je vetmassa verliezen. Dat klinkt logisch, maar je kunt tijdens een dieet ook spiermassa of vocht kwijtraken. Dat is meestal echter niet het doel en in veel gevallen is het zelfs onwenselijk.

Vetverbranding vindt plaats wanneer je lichaam opgeslagen vetten gebruikt als energiebron. Je lichaam spreekt deze reserves pas aan wanneer de uit voeding direct verkregen energie niet voldoende is om bepaalde inspanningen te verrichten. Daar zit ‘m dus ook de kneep op het gebied van afvallen: Als je meer verbrandt dan je binnenkrijgt, val je af. Dit basisprincipe klinkt simpel, maar in de praktijk kun je toch voor lastige keuzes komen te staan. Verschillende activiteiten kunnen bijvoorbeeld het proces van vetverbranding versnellen of ondersteunen. Andere staan het juist weer in de weg.

Welke zaken van invloed zijn op vetverbranding, leggen we je hier uit in de volgende paragrafen:
Vetverbranding: Sport en Voeding
Vetverbranding en sport
Vetverbranding en weerstandstraining
Vetverbranding en voeding

Ontdek In Deze Video Het Geheim Hoe Blijvend Vet Te Verbranden!

Vetverbrandgeheimen video

Klik hier of op de video om de video te starten!

Vetverbranding: sport en voeding

Vetverbranding gebeurt wanneer eten en bewegen in een bepaalde verhouding is.

Maar zowel op het gebied van sporten als op het gebied van voeding, zijn er nogal wat onduidelijkheden wat betreft de uitwerking van bepaalde zaken op het proces van vetverbranding. Wetenschappers en andere deskundigen zijn het onderling nog niet eens over welke factoren nu precies meespelen bij de vetverbranding en in welke mate ze dat doen. En dus zul je in tijdschriftjes, online of op de sportschool vaak nog tegenstrijdige adviezen op je af krijgen.

We geven je hier duidelijkheid over de verschillende mogelijkheden op het gebied van sport en voeding in relatie tot vetverbranding en maken daarbij een helder onderscheid tussen feit en fictie.

Vetverbranding en sport

Vetverbranding of conditie training?

Vetverbranding dikke buikIedereen die naar de sportschool gaat om af te vallen, kent het dilemma: Kies je bij je cardio training nu voor het programma ‘vetverbranding’ of voor ‘conditie training’? We leggen je hier de verschillen uit en rekenen af met een aantal misvattingen over vetverbranding.

Als je op een loopband of crosstrainer gaat staan, dan kun je dus vaak kiezen uit onder andere ‘vetverbranding’ of ‘conditie training’.

Het vetverbranding programma is doorgaans lang van duur (minimaal twintig minuten of een half uur)  en heeft een lage intensiteit. De gedachte erachter is dat je lichaam zuurstof nodig heeft om efficient vet te verbranden. Zo lang je hartslag tijdens het trainen onder de 80 procent van je maximale hartslag ligt, heeft je lichaam voldoende zuurstof tot zijn beschikking om goed vet te verbranden.
Dieetenvoeding adsens



Het lijkt dus een logische redenering om te kiezen voor een vetverbranding programma als je wilt afvallen. Toch rammelt er het één en ander aan deze opvatting:

– Het onderscheid tussen de programma’s is misleidend. Je zou haast denken dat er géén vetverbranding plaatsvindt tijdens de intensievere conditie training, en het tegendeel is waar: je verbrandt tenslotte ook méér calorieën dan tijdens het vetverbranding programma!

– Met een intensievere training gedurende dezelfde trainingsduur, verbrand je méér calorieën. Aangezien calorieën verbranden de basis vormt voor gewichtsverlies valt er dus wel degelijk iets te zeggen voor de cardio workout wanneer je wilt afvallen.

– Het vetverbranding programma, dat ervoor moet zorgen dat je voldoende zuurstof in je systeem hebt om vet te verbranden, betreft alleen de daadwerkelijke training. En dat, terwijl vetverbranding gedurende de dag plaatsvindt, en niet alleen tijdens het sporten.

– Een intensievere workout, bijvoorbeeld het conditietraining programma, stimuleert de spijsvertering sterker dan een rustige workout. Dit effect duurt voort, ook tot ruim ná de training zelf. Hierdoor kan je lichaam efficienter vet verbranden. Het zuurstofgehalte in het bloed is na het trainen snel weer op peil; dus wat dat betreft is je lichaam na een intensieve conditie training juist erg goed in staat de vetreserves te verbranden.

Al met al lijken de voordelen van een cardio training, dus de langere termijn effecten en de hoeveelheid calorieën die je méér verbrandt, aardig op te wegen tegen die van het vetverbranding programma.

Doe je aan sport om af te vallen? Ga dan vooral voor een trainingsprogramma dat bij je past; hierdoor wordt het allemaal wat makkelijker om vol te houden. Als je het graag wat rustiger aandoet, volstaat een vetverbranding programma uitstekend om wat pondjes kwijt te raken. Maar ga er niet klakkeloos van uit dat je hiermee het snelst afvalt; wij denken namelijk dat het tegendeel wel eens waar zou kunnen zijn!

Vetverbranding en weerstandstraining

Waar iedereen het wél over eens lijkt te zijn, is dat spieren belangrijke energieverbruikers zijn. Hoe meer spiermassa iemand heeft, hoe meer energie het lichaam nodig heeft om deze aan het werk te zetten en dus hoe meer calorieën het verbruikt.

Wanneer vetverbranding je belangrijkste doel is tijdens het sporten, dan mag er in je trainingsprogramma absoluut geen weerstandstraining ontbreken. Dit is, eenvoudig gezegd, trainen met gewicht. Oefeningen met halters vallen dus onder weerstandstraining, maar ook de leg press en de leg curl zijn goede voorbeelden. Een goed, uitgebalanceerd trainingsprogramma kun je online vinden of op de sportschool voor jou persoonlijk samen laten stellen.

Behalve voor de vetverbranding is weerstandstraining overigens nog om meer redenen belangrijk als je wilt afvallen.

Door je spieren te trainen, kun je je lichaam vormgeven. Je hebt namelijk niet in de hand waar je lichaam de vetreserves aanspreekt, maar wél welke spiergroepen je traint.
Dieetenvoeding adsens



Goed spieren zijn daarnaast van belang als ondersteuning van je gewrichten en rug. Als je bijvoorbeeld vaak last van je knieën hebt, kunnen deze klachten sterk verminderen wanneer de spieren rondom de knie goed ontwikkeld zijn.

Behalve met sporten, kun je ook met je dieet het één en ander doen om vetverbranding te stimuleren. Daarover lees je hieronder meer.

Vetverbranding en voeding

Behalve sport, kan ook voeding helpen om vetverbranding te bevorderen. Zoals gezegd, speelt hoeveelheid de belangrijkste rol. Méér verbranden dan je eet, is de sleutel tot vetverbranding.

Daarnaast zijn er zaken die je kunt doen om de spijsvertering bevorderen, of om ervoor te zorgen dat je lichaam gemakkelijker de vetreserves aanspreekt. Wat deze precies zijn en in hoeverre ze een positieve uitwerking op de vetverbranding hebben, daar is niet altijd iedereen het over eens.

Veel voorstanders van het koolhydraatarm dieet gaan uit van het principe dat koolhydraten de grootste energie leveranciers zijn in onze voeding. Zodra je de hoeveelheid koolhydraten in je dieet omlaag brengt, zal je lichaam dus eerder overgaan tot vetverbranding, luidt de koolhydraatarme filosofie.

Tegenstanders van het koolhydraatarme dieet stellen dat koolhydraten onmisbaar zijn voor ons lichaam, evenals de voedingsstoffen die in koolhydraatrijke producten zitten. Koolhydraten spelen een belangrijke rol bij het op peil houden van de bloedsuikerspiegel en die is op haar beurt weer van invloed op ons hongergevoel.

Vetverbranding obesitas vrouwAlle voor- en tegens tegen elkaar afwegend, denken wij dat het beste dieet voor vetverbranding niet zo zeer vetarm of koolhydraatarm hoeft te zijn, zolang het maar gevarieerd en voedzaam is en in balans is met het energieverbruik.

Zoals met het koolhydraatarm dieet, bestaat er weinig consensus over welke voedingsmiddelen nu juist wel of niet bijdragen aan vetverbranding. Met één grote uitzondering: vezels. Vezels spelen een enorm belangrijke rol bij onze spijsvertering en daar zijn eigenlijk alle wetenschappers en diëtisten het al lang over eens.

Vezels worden niet opgenomen in het lichaam en je komt er dus niet van aan. Vezels stimuleren de darmwerking en nemen water op. Ze dragen dus op twee manieren bij aan vetverbranding. Aan de ene kant zorgen ze voor een vol gevoel waardoor je minder eet; aan de andere kant zorgen ze ervoor dat voedsel soepel door ons spijsverteringskanaal getransporteerd wordt. In een vezelrijk dieet is de vetopname doorgaans minder en de vetverbranding juist beter, doordat het lichaam efficiënter met voeding en vetreserves omgaat.

Nog iets waar de meeste deskundigen het over eens zijn, is dat het beter is om gedurende de dag meerdere kleine maaltijden te eten, in plaats van twee of drie grote. Hierdoor is de aanvoer van voedingsstoffen constanter en blijft de spijsvertering actief. Vooral dit laatste heeft natuurlijk een gunstig effect op de vetverbranding.

De enige die voor zal stellen om juist mínder eetmomenten op een dag te hebben, is de tandarts. Iedere maaltijd vormt namelijk een aanslag op het tandemail en daarom zul je vanuit dit perspectief niet te vaak willen eten. De negatieve gevolgen voor je gebit kun je echter uitstekend compenseren door het goed te verzorgen en te spoelen na iedere maaltijd. En die wegen dus niet op tegen de voordelen die het eten van meerdere kleine maaltijden heeft op de vetverbranding!




Leave a Reply