Water drinken

We weten het allemaal: water is gezond. Voldoende water drinken is belangrijk. Maar waarom is veel water drinken zo belangrijk? En hoeveel moet je er dan precies van drinken, bijvoorbeeld als je intensief sport? En bestaat er ook zoiets als té veel water drinken? En zijn er tips die het makkelijker maken om voldoende water te drinken?

We vertellen je hier alles wat je moet weten over het drinken van water en je krijgt antwoord op de vragen:
Water drinken: Waarom is dat zo belangrijk?
Water drinken: Hoeveel is genoeg?
Water drinken: Mag het ietsje meer zijn?
Meer water drinken tips!

Water drinken: Waarom is dat zo belangrijk?

Water drinken belangrijkOns lichaam bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Bij fanatieke sporters ligt dit percentage vaak zelfs nóg hoger.

Het vocht in ons lichaam vervult allerlei belangrijke taken:

– Zowel binnen in onze lichaamscellen als daar tussenin vormt water een belangrijk transportmiddel. Als onderdeel van onder andere spieren, bloed, spijsverteringssappen, zweet en urine vervult water vaak de rol van een oplosmiddel. Voedingsstoffen worden met behulp van water via je vaatstelsel naar de juiste delen van je lichaam vervoerd en afvalstoffen worden volgens vergelijkbare processen afgevoerd.

– Een andere belangrijke functie van water is het op peil houden van de lichaamstemperatuur. Water kan goed warmte opslaan wanneer we het koud hebben en door middel van verdamping (zweten) kan het helpen het lichaam af te laten koelen wanneer dat nodig is.

– Water speelt ook een vitale rol bij veel chemische processen in het lichaam.Wanneer bijvoorbeeld koolhydraten uit onze voeding omgezet worden in glycogeen, dan gebeurt dat door een aantal chemische processen die de koolhydraten omzetten naar een stof die in ons lichaam kan worden opgeslagen. Water speelt bij de meeste reacties een belangrijke rol in de reactie zelf, of doordat het de juiste omstandigheden verzorgt.

Om ervoor te zorgen dat alle processen in ons lichaam goed kunnen plaatsvinden, is het dus belangrijk dat er voldoende water in ons systeem zit.

Te weinig water drinken heeft dus een slechte invloed op allerlei lichaamsfuncties en het kan dan ook leiden tot tal van klachten. De eerste uitdrogingsverschijnselen bestaan uit een donkerkleurige urine, constipatie, een droge mond, een droge huid, hoofdpijn en misselijkheid.



Als we langere tijd te weinig water drinken, vergiftigen we ons lichaam in feite omdat afvalstoffen niet fatsoenlijk afgevoerd worden. De klachten die hieruit voor kunnen komen, zijn te talrijk om op te sommen. Zo kunnen onder andere spier- en gewrichtsproblemen, huidproblemen, spijsverteringsziektes, nierproblemen en chronische hoofd- of rugpijn nog wel eens herleid worden naar een gebrek aan vocht.

Maar hoeveel water drinken om al die narigheid te voorkomen? Daar vertellen we je nu meer over.

Water drinken: Hoeveel is genoeg?

Over het algemeen zijn we prima in staat tot voldoende water drinken. Wanneer er een tekort dreigt, krijgen we dorst en wat we teveel aan water drinken, wordt eenvoudig afgescheiden.

Toch is het belangrijk de aanbevolen hoeveelheid in je achterhoofd te houden. Er zijn namelijk zoveel zaken die je vochtverlies en dorstgevoel beïnvloeden, dat je niet altijd klakkeloos op je gevoel kan afgaan:

– Wanneer je intensief sport, zweet je flink. Daarnaast vinden er tal van processen in je lichaam plaats tijdens het sporten waarbij water een cruciale rol vervult. Toch heb je niet altijd zin om water te drinken tijdens het sporten en veel sporters beginnen daar dan ook te laat mee.

– Extreme hitte heeft gedeeltelijk een vergelijkbaar effect. In een droog klimaat heb je bovendien niet altijd in de gaten dat je veel zweet en veel mensen onderschatten in een dergelijke situatie het risico op uitdrogen.

– Het eten en drinken van bepaalde voedingsmiddelen kan ons dorstgevoel vergroten of juist verkleinen.

– Alcohol heeft een uitdrogend effect op het lichaam. Iedereen die ooit een avondje doorgezakt is, herkent wel het gevoel van ‘na-dorst’ de dag erna. Die dorst is vaak groter dan de eigenlijke behoefte.

– Daarnaast tellen ook persoonlijke aspecten mee. Niet iedereen is tenslotte hetzelfde. Waar de één met gemak een paar potten thee per dag wegdrinkt, heeft de ander al moeite om één liter water per dag te drinken. Deze verschillen worden deels veroorzaakt door persoonskenmerken als gewicht en leeftijd, maar vooral door leefgewoontes en gewenning. De aanbevolen hoeveelheid water drinken is nagenoeg gelijk voor iedereen.

Over het algemeen geldt voor iedereen een minimum van anderhalf tot twee liter water drinken per dag. Bij veel diëten die gericht zijn op afvallen, wordt een norm van twee tot zelfs drie liter water drinken per dag gehanteerd.

Voor sporters is het moeilijk een vaste norm te noemen. Een marathonloper kan soms wel 5 of 6 liter water extra nodig hebben op een dag. Het andere uiterste vormen de bodybuilders. Om spieren zo goed mogelijk uit te laten komen, brengen bodybuilders hun vochtpercentage zo ver mogelijk omlaag in aanloop naar de wedstrijd. Dit heeft echter niets te maken met de behoefte aan water in je lichaam. Integendeel, dit ‘droog maken’ van het lichaam kan zelfs erg ongezond zijn!

De gemiddelde recreatieve sporter kan prima vooruit met twee liter water drinken per dag, en daarbij nog ongeveer een glas water per vijftien minuten training.

Water drinken:  Mag het ietsje méér zijn?

water drinken, mag het ietsje meer zijn?Nu kun je het water drinken ook overdrijven. Daar is overigens niet heel snel sprake van: over het algemeen scheidt je lichaam een teveel aan vocht namelijk gewoon uit.

In extreme gevallen kan er echter méér water in je systeem komen dan het kan verwerken. Het bloed wordt dan dusdanig verdund dat het natriumgehalte onder een bepaalde grens zakt. Hierdoor ontstaan storingen in de hersenen, of hartfalen. Deze toestand, die hyponatremia heet, kent helaas in veel gevallen een fatale afloop.

Het risico op watervergiftiging, of hyponatremia, is zoals gezegd erg klein. Het komt eigenlijk pas voor wanneer mensen in relatief korte tijd méér dan 5 of 6 liter water drinken.

Het verschijnsel kwam uitgebreid in het nieuws toen een aantal marathonlopers teveel had gedronken onder het rennen. Maar veruit de meeste gevallen betreffen ongewone situaties: studenten bijvoorbeeld, die als onderdeel van een ontgroening in korte tijd extreem veel water drinken, of mensen die een extreem vloeibaar dieet volgen. Bij gebruikers van bepaalde drugs, zoals xtc, kan het ook voorkomen dat ze onder invloed teveel water drinken en zo de vergiftiging oplopen.

En dan is er nog een apart fenomeen: waterverslaving. Bij deze psychische aandoening, die potomanie wordt genoemd, drinken mensen zó veel water dat ze continu het risico lopen op hyponatremia. Mensen die deze verslaving hebben, zullen per dag al gauw méér dan tien of vijftien liter water drinken op een dag.

Over het algemeen hoef je je dus geen zorgen te maken als je dagelijks graag een potje thee extra zet voor jezelf. Probeer wel zoveel mogelijk het water drinken te verspreiden over de dag; dus beter steeds een paar slokjes dan een hele liter in één keer. Drink niet te veel vlak voor de maaltijd; dit verstoort de eetlust en belemmert een goede vertering van het eten.

En vergeet vooral niet, dat het risico op te weinig drinken, vele malen groter is dan het risico op hyponatremia!

Méér water drinken: tips

Te weinig water drinken is ongezond. Het lichaam kan niet optimaal functioneren als de vochthuishouding niet in orde is; dit kan lichte hoofdpijnklachten tot gevolg hebben en op langere termijn zelfs ernstige ziektebeelden als nierfalen in de hand werken.



Volgens medische bronnen lijdt bijna de helft van de Nederlandse bevolking regelmatig of chronisch aan uitdrogingsverschijnselen. Welke ziektes en aandoeningen op langere termijn ontstaan vanwege vochtgebrek is moeilijk; symptomen kunnen vaak ook aan andere oorzaken worden toegeschreven. Toch zal de gemiddelde arts benadrukken dat minimaal anderhalve liter water drinken per dag absoluut belangrijk is.

Maar, voldoende water drinken vindt niet iedereen even makkelijk en daarom geven we hier een aantal tips waarmee je de dagelijkse hoeveelheid makkelijk opschroeft..

– Meet de hoeveelheid af. Zet een fles met anderhalve liter water ’s ochtends klaar en neem je voor, om die fles voordat je gaat slapen, leeg te hebben. Je zult zien dat het best meevalt, vooral als je iedere keer dat je er langsloopt een klein slokje pakt.

– Je hoeft niet per se twee liter kraanwater per dag weg te werken. Er zijn verschillende (bron) water varianten in de winkel verkrijgbaar, dus allicht dat daar iets bij zit dat je graag drinkt. Krijg je water écht niet weg dan heb je nog voldoende mogelijkheden om aan je dagelijkse behoefte te komen. Koop water met een smaakje, of geef zelf meer smaak aan je water met wat citroen, munt of andere kruiden. Kruidenthee (dus zonder theïne) is ook een uitstekend alternatief; mits je er natuurlijk geen grote hoeveelheden suiker in doet.

– Water drinken wordt gemakkelijker als je het over de dag spreidt. Het is bovendien gezonder, om gedurende de dag in kleine hoeveelheden te drinken. Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt; in de auto of in je handtas bijvoorbeeld. Zorg er ook voor dat je een flesje water op je werkplek hebt, of thuis op een goed zichtbare plaats (zodat je er vaker aan denkt).

– Bedenk je tenslotte dat water drinken vanzelf makkelijker wordt. Als we lange tijd te weinig water drinken, dan went ons lichaam daar een beetje aan. Zodra je vaker genoeg drinkt, zal je dorstgevoel ook weer aanwakkeren en haal je met gemak de aanbevolen hoeveelheid per dag.




Leave a Reply